17 oktober, Amsterdam: hoorzitting over bezwaren tegen racistische Sinterklaasintocht
Nadat hij het debat over de knecht van Sinterklaas op scherp heeft weten te zetten met het T-shirtproject “Zwarte Piet is racisme”, probeert de strijdbare Quinsy Gario nu om de intocht van Sint en Piet op 17 november in Amsterdam verhinderd te krijgen via een bezwaarschriftenprocedure. Zijn bezwaren en die van anderen worden behandeld tijdens een openbare gemeentelijke hoorzitting. Doorbraak roept op om de bezwaarmakers te ondersteunen.
Hoorzitting
Donderdag 17 oktober
Vanaf 11:30 uur
Stadhuis
Amstel 1, Amsterdam
Kamer 0235 (ingang Zwanenburgwal)
Zwarte Piet is een racistische karikatuur. Racisme is geen mening, maar een misdaad, en behoort dus niet te worden toegestaan. Dat doet de gemeente Amsterdam echter wel, wanneer men de oude witte “goedheiligman” met zijn jonge zwarte huisslaven door de stad laat paraderen. Daarom hebben Gario en flink wat anderen bezwaar gemaakt tegen de vergunning voor de Sinterklaasintocht. Ze gaan daarmee een stuk verder dan het van tijd tot tijd ventileren van een kritische mening over de Zwarte Piet-figuur. Ze zetten er namelijk op in om het Zwarte Piet-racisme daadwerkelijk uit het straatbeeld te laten verdwijnen door de knecht van Sinterklaas te verbieden om zich nog langer in de openbare ruimte te vertonen.
“In 2012 ben ik op uitnodiging van burgemeester Eberhard van der Laan in gesprek getreden met de intochtorganisatie”, schrijft Gario in zijn bezwaarschrift. Maar hij kreeg toen te horen dat hij voor dat jaar te laat was met zijn kritiek op de Zwarte Piet-figuur, die “in 2013 weer prijkt op de website van de organisatie en ook deel zal uitmaken van de intocht”. Hij wijst er verder op dat al in 1930 in het blad De Groene Amsterdammer werd opgemerkt dat Zwarte Piet een overblijfsel is van het koloniale verleden. “Vanaf 1968 is de figuur herhaaldelijk weer aangemerkt als beledigend en discriminerend en in 2011 werd verzet tegen Zwarte Piet op het Leidseplein onrechtmatig neergeslagen.” De stad kan er niet langer omheen dat met de Sinterklaasintocht het Wetboek van Strafrecht wordt overtreden, racisme openlijk wordt bevorderd en zwarte Amsterdammers worden beledigd en vernederd, aldus Gario.
Bagger
Onlangs was Gario te gast in het tv-programma Pauw en Witteman. Toen hij daar zijn kritiek op Zwarte Piet probeerde toe te lichten, viel een andere gast, Henk Westbroek, nogal onbeschoft tegen hem uit. Een Surinaams-Nederlandse vrouw, actief tegen Zwarte Piet in het onderwijs, stuurde daarover een klachtbrief naar de Vara. Daarin schreef ze dat Jeroen Pauw en Paul Witteman Westbroek een platform hadden geboden om Gario belachelijk te maken. “De beide journalisten deden namelijk geen enkele poging om het gesprek in goede, fatsoenlijke banen te leiden.” De rechts-populistische Westbroek nam na de dood van Pim Fortuyn in 2002 volop deel aan de grootscheepse hetze die toen tegen links werd gevoerd.
Hoe de manieren van veel witten zijn als hun koloniale relikwie Zwarte Piet wordt aangevallen, bleek eens te meer na afloop van de uitzending. Op internet werden emmers vol racistische bagger uitgestort over het hoofd van Gario. Dat deed denken aan de massale scheldpartijen die de kunstenaars Petra Bauer en Annette Krauss, het Van Abbemuseum en ook Doorbraak ten deel vielen, toen zij samen in 2008 in Eindhoven een ludieke protestmars tegen Zwarte Piet wilden organiseren. De agressie was zelfs zo groot dat de politie vlak voor de mars aangaf de veiligheid van de deelnemers aan het protest niet langer meer te kunnen garanderen. Het Van Abbemuseum gelastte de mars daarom op het laatste moment af. Hoewel veel Zwarte Piet-fans ook nu weer wild om zich heen slaan, beseffen ze diep in hun hart best wel het nooit meer zal worden als in de koloniale tijd, toen witten de baas waren en zwarten tot slaaf waren gemaakt. Want Zwarte Piet is zooo 1850 en daarmee volkomen uit de tijd.
Harry Westerink
Zwarte piet is zwart omdat hij door schoonstenen klimt om de pakjes te bezorgen. Zo heb ik het vroeger uitlegd gekregen.. Vervelend dat het anders op wordt gevat
, want in mijn belevening is dat niet nodig.
en hoe verklaar je de rode lippen en kroeshaar
Beste Anita, Heb je ooit vandaag de dag (of in afbeeldingen van vroeger) een schoorsteenveger gezien die op Zwarte Piet lijkt? Dus met dikke rode lippen, kroeshaar, grote bellen in de oren, met het kostuum van een soort huisknecht uit vroeger eeuwen, vrolijk dansend, zich een beetje dommig gedragend, en vaak ook nog een gebrekkig soort Nederlands pratend? Het is niet vervelend dat Zwarte Piet wordt gezien als een zwarte knecht, want dat is hij in feite (en daarom moet hij ook verdwijnen uit dit kinderfeest). Het is juist vervelend dat sommigen steeds weer komen aanzetten met dat fabeltje dat hij een schoorsteenveger is. Dat is hij namelijk niet. Door steeds weer dat fabeltje in te zetten wordt de discussie vertroebeld over de witte baas-zwarte knecht relatie die de essentie is van het Sinterklaasfeest. Dus, let’s face it: Zwarte Piet is een zwarte knecht, bediende of slaaf. En in een kinderfeest behoort geen plaats te zijn voor een relatie tussen mensen waarbij wit altijd de baas is en zwart altijd de knecht.
Dank je wel Harry, voor het schrijven van dit en andere stukken over dit maatchappelijke onrecht in deze maatschappij. Eens leek het dat jou stem was als (een van de weinigen) roepende in de woestijn, maar ik merk dat er steeds meer mensen zijn die bereid zijn om te echt luisteren.
Fuck de sint man nederlanders zijn schijheilig ze waren de laaste land
Die de slavernij afschafte nou nee we worden elk kaulo jaar er mee geconfronteerd
Het is net als ik elk jaar toeters en bellen zou ophangen omdat er miljoenen joden zijn vermoord nee dat mag weerniet waarom omdat joden voor 99% blank zijn f u c k dat maar wel altijd lullen als je een donker persoon
In de nacht in een steeg ziet kan je wel een rondje om maar jullie maken ons langer dan een week gewoon belachelijk nou ik ben die donkere neger in die steeg je hoeft niet om te lopen we komen wel masaal naar jullie toe
Tot 17 oct wordt de dag van de beslissing het kan echt uit de hand daar lopen dat weet ik wel wordt super druk nu komen wij voor onze rechten op meer vragen we niet
Jan Schenkman schreef in 1850 het boek. De Sint en zijn knecht.
1850 (midden in de slavernij) werdt de knecht die toen nog geen naam had. (Tegenwoordig Piet)
Afgebeeld als een slaaf. Een zwarte slaaf!
In 2013 is deze piet die in 1850 voor het eerst werdt geïntroduceerd. Vooralsnog een slaaf!
Conclusie: slavernij = strafbaar = racisme = afschaffen.
Wereldwijd word er schande gesproken over deze idiote traditie. Het is onze nationale blinde vlek.
Ik hoor het argument schoorsteenveger vaak. Reactie daarop gaat over rode lippen en kroeshaar. Aan beide kanten een goed punt. Maar wat ik niet snap, aangezien we allemaal naar de historie van slavenhandel verwijzen, hoe het mogelijk is dat de slaaf met een wapen (roe) rondloopt en kindertjes (zwart en wit) mee mag nemen naar Spanje. Heb ik iets gemist in de geschiedenis? Was dit iets wat de slaven vroeger mochten doen? Ik dacht het niet. Mijn conclusie: zwarte piet is helemaal geen slaaf. En zoals hij tegenwoordig wordt neergezet is het een leuke vent die het bezoek van de Sint een heel stuk opleukt. Of zwarte piet nou zwart of wit is onder zijn laag roet, voor mij is zwarte piet gewoon zwarte piet. Geen hulpje, geen slaaf, niet zwart niet wit.
Hoe kun je e hoorzitting bijwonen?
zou wel willen deelnemen.
Je kunt er gewoon heen gaan. Of je je nog kunt aanmelden voor inspreken weet ik niet.
Ook ik ben opgegroeid met de uitleg, roet, schoorsteen etcetera, maar als je eens kritisch kijkt naar het figuur zwarte Piet, ben ik van mening dat het kroeshaar, de abnormaal geaccentueerde lippen en het vreemde accent, niet verklaarbaar zijn met het verhaal roet en schoorsteen.. Erg hoog Sjors en Sjimmie gehalte. Tijd om hiermee te stoppen.
Discriminatie zit in jezelf, raad hem aan om daar aan te werken.
Ik denk niet in kleuren en ken een hoop gekleurde mensen die hier ook geen enkele punt van maken.
Inmiddels ben ik de vijftig gepasseerd, Sinterklaas was het enige feest in mijn kinderjaren behalve mijn verjaardag waarop er een kadootje was.
Voor mij roept Sinterklaas en Zwarte Piet juist positieve reacties op, wil deze man er mee bereiken dat ik mijn mening over Zwarte mensen herzie in iets negatiefs?.
Aha Toos, dus het is allemaal perceptie volgens jou? Inlevingsvermogen zit ook in jezelf, net als de mogelijkheid om iets beter uit te zoeken waar dit precies over gaat.
Fabel. Piet is een blanke man die door de schoorsteen gaat kan echt niet meer in 2013 aan kinderen vertelt worden. Er heeft dan totale metamorfose plaats gevonden.
Fabel. ooievaar brengt de baby kun je ook in 2013 niet meer aan kinderen vertellen. Dit is al een aantal jaren in kinderboekjes aangepast. Waarom zijn de pietenboekjes nog steeds niet verandert.
Aanpassing voor piet kan zijn. Piet door de schoorsteen krijgt roet over het gezicht maar zijn haar en lippen blijven
Zoals ze zijn dus een met roet vervuilde blanke man. Dat komt dan geloofwaardig over. Sinterklaasfeest heeft dan toch het zelfde effect en wij genieten samen.
Mensen wij leven niet meer in een tijdperk waar iets je wijs wordt gemaakt en dat je het maar klakkeloos overneemt.
Zwarte Piet is een mythologische figuur. Hij heeft niets met politiek te maken. De mensen die hem wel met hun persoonlijke leed verbinden helpen zichzelf veel beter om daar heling voor te zoeken, in plaats van een volksfeest te bederven. Waarom is piet zwart en draagt hij een pruik; om te voorkomen dat de kindertjes ontdekken dat het eigenlijk Tante Cato is die zich heeft verkleed. Daarom draagt sint ook een baard.
Mijn reactie geld deels voor Amy. Wel erg kort door de bocht om de Roe te associëren met een wapen laten wij even spreken over de wapens waarmee slaven werden bewerkt als zij niet gehoorzaamden. Daarnaast lijkt het mij overduidelijk dat een slaaf handelt in opdracht van zijn baas en als hij een roe in de hand moet nemen van zijn baas dan doet de slaaf dat om straf te voorkomen. Zwarte Piet is duidelijk een weerspiegeling van de voorheen bekende Noorse Moor die in dienst werd genomen door adel als slaaf en hem ook moest vermaken als een nar. De Amerikanen weigeren zelfs om chocolade letters te produceren voor het Sinterklaas feest, omdat zij nog enige morele waarden hebben waarbij dit feest geen kans maakt. Zij hebben de slavernij op eigen gronden ondervonden en tot de jaren 60 hebben zwarten moeten vechten voor mensenrechten. Wellicht omdat Nederland die achtergrondgeschiedenis niet aan der lijven heeft ondervonden valt dit debat steeds in het niet. Wellicht zijn wij te liberalistisch om te accepteren dat zwarte piet inderdaad racisme is. Toen de joden werden afgebeeld met dikke buiken en grote neuzen (beginselen van de holocaust) werd dat wel geaccepteerd als racisme. Wat mij betreft hoeft het feest niet te worden afgeschaft, maar kan Piet prima een karikatuur worden die elke kleur kan aannemen; groen, paars, roze, oranje waardoor er ook geen associatie meer is naar een mens van een bepaalde ras.
Wil er zo graag bij zijn maar vakantie was al gepland ..dus wens iedereen veel succes.
Dit moet echt stoppen we kunnen ons met alles aanpassen waarom met dit dan NIET
ik hou (en velen met mij) van het feest van sinterklaas, van het samen zijn, de kadootjes, van de blije kindergezichtjes, het snel naar beneden rennen om te kijken wat er in de schoen is gelegd. de spanning die word opgevoerd wanneer sinterklaas komt met zijn pieten. is dat discriminerend. nee, dat is een kinderfeestje. en heel jammer dat jou moeder uitgemaakt is voor zwarte piet, ik ben ook gepest vroeger, moet ik nu actie gaan voeren hiervoor, sorry hoor, maar dat gaat te ver. zo kun je op elke slak zout leggen. het zal nooit lukken om sinterklaas met zijn pieten af te schaffen. echt niet.
Al enige dagen volg ik, op diverse social media tools, de discussie over ‘zwarte’ piet. Met verbazing lees ik de veelal heftige en ‘dreigende’ reacties van zowel voor- als tegenstanders. Een discussie die, naar mijn mening, uit de hand aan het lopen is en die aan de essentie van het hele dilemma voorbij gaat.
Volgens mij is de kwestie dat de ’tegenstanders’ ‘zwarte’ piet een racistisch, karikaturaal en discriminerend figuur vinden en dat ‘zwarte’ piet niet meer wenselijk is,- c.q. aangepast zou moeten worden,- binnen de Sinterklaastraditie.
Het heeft geen zin om hier alle tegenstrijdige wetenschappelijke onderzoeken op te sommen en de oorsprong van ‘zwarte’ piet ter discussie te stellen: is het een afgeleide van Wodan, staat piet voor de duivel; het kwade die altijd het goede vergezelt, heeft de bischop van Myra ‘Piet’ vrij gekocht van een Ethiopische slavenhandelaar etc…
‘Zwarte’ Piet zoals wij die kennen heeft gestalte gekregen door de Amsterdamse schoolleraar Jan Schenkman rond het jaar 1850. Een periode dat er slavernij bestond (afschaffing 1859 en 1863 voor Suriname en de Nederlandse Antillen). De vraag is of Jan Schenkman ‘zwarte’ piet met een bewuste negatieve bedoeling heeft geïntroduceerd of dat het voor die tijd een uitgemaakte zaak was dat iemand die een ‘knecht’ functie had per definitie een ‘gekleurd’ persoon moest zijn.
Of het negatief of positief is bedoeld. Voor mij staat vast dat ‘zwarte’ piet een figuur is, die gestalte heeft gekregen in de tijd dat er slavernij was. Het valt niet te ontkennen dat ‘zwarte’ piet voor velen een racistische basis heeft. Dat daardoor een groep mensen niet los komt van het racistische element is zeer begrijpelijk.
Een oplossing is niet meteen voor de hand. In onze samenleving is het lastig om een ieder een bevredigend gevoel te geven. Hoe graag we ook vanuit ons oerinstinct de ander willen overtreffen of terecht willen wijzen.
Een verbod op ‘zwarte’ piet haalt de angel niet uit de discussie. Het Sinterklaasfeest zal altijd in het teken blijven staan van racisme. ‘Zwarte’ Piet camoufleren door deze een ander kleur te geven heeft hetzelfde effect.
‘Zwarte’ piet kan inderdaad aangepast worden. Om te beginnen halen we het woord ‘zwart’ weg. Blijft alleen Piet nog over. Of we geven de beste man/vrouw een andere naam. De oorbellen mogen ook weg. De overdreven rode lippen hoeven ook niet. De Sinterklaasliedjes met een racistische verwijzing mogen worden veranderd. Er zijn genoeg creatieve mensen die waardevolle liedjes kunnen maken die een eeuwigheid mee kunnen.
Het fundament ‘racisme’ is daarmee niet verdwenen. De DOORBRAAK zou zijn om de positieve elementen van het Sinterklaasfeest te benadrukken en het feest met die intentie te evolueren.
Daarnaast zou het belangrijk zijn om de slavernij historie verplicht te stellen op scholen (In mijn schooltijd, ik ben nu midden 30, bestond de geschiedenisles 4 maanden lang, 3 uur per week in het het teken van de tweede wereldoorlog. Nu zijn er tieners die geeneens weten wat Auschwitz is en wie Adolf Hitler was) Het zijn essentiële historische feiten die uitgebreid besproken en behandeld dienen te worden op scholen en daarbuiten. De slavernij historie is even belangrijk en dat kun je niet in 2 uurtjes behandelen.
Resumerend zou het Sinterklaasfeest daarbij kunnen helpen en zeker aan kunnen bijdragen. Aan de ene kant de positieve elementen, maar tegelijkertijd ook het bespreken van de historische feiten. Het zichtbaar houden van Sint en Piet (of een andere naam) heeft daardoor een functie en die moet je niet wegstoppen, afschaffen of camoufleren, maar juist gebruiken om de positieve, maar ook de negatieve elementen van het Sinterklaasfeest aan te gaan.
De dooddoeners, zoals Piet is ‘zwart’ van het roet omdat hij door de schoorsteen gaat, gaan voor mij niet op. Dit geldt tevens voor de ‘correcte pedagogische’ statements zoals; ik lieg tegen mij kind, want hij bestaat niet. Nee, de intentie kan ook zijn: Wij vieren Sinterklaas en laten ons kind geloven in de geschiedenis (Sint heeft namelijk wel bestaan, met veel positieve elementen). Zodra het kind niet meer gelooft, kun je de geschiedenis, met de positieve en negatieve elementen uitleggen en bespreken. Zo groeit bij de jongere generatie het besef dat de leuke, fijne momenten (in dit geval het Sinterklaasfeest) ook een keerzijde kent. Maar dat wij anno 2013 in staat zijn om de 2 antagonisten met elkaar te verbinden en dat wij in staat zijn om begrip en uiteindelijk respect te kunnen opbrengen voor de feiten en de verschillende gevoelens in de samenleving.
De oplossing is niet de makkelijkste, maar wel de meest effectieve. Het zal 1 of 2 decennia duren, maar uiteindelijk komen we er wel.
In onze samenleving is het maken van compromissen vaak lastig, maar het is het wel een basis om uiteindelijk een berusting te vinden en vanuit daar op positieve manier met dilemma’s om te gaan.
Het stevige statement van de ’tegenstanders’ is goed. De geluiden van de ‘voorstanders’ zijn hoorbaar. De discussie is er, nu is het alleen zaak om deze twee te verenigen.
De basis is er, nu alleen nog het begrip.
Weet je wat ik zo vervelend vind? Dat er nooit door Piet-verdedigers daadwerkelijk wordt ingegaan op de argumenten van Piet-critici (Pietici). Ja, we weten dat het verhaal gaat dat die zwart van het roet is. (Piet is trouwens bruin.) Ja, we weten dat het traditie is. Ja, je kreeg vroeger kadootjes en vindt het heel naar dat mensen nu zo moeilijk doen. (Niet dat ze Sinterklaas willen afschaffen, of zelfs Piet, die ook gewoon iemand kan zijn met echte zwarte roetvegen in plaats van die egale bruine huid (en rode lippen en pruik en oorbellen).) Nee, Quincy probeert geen racisme aan te wakkeren. Hij maakt het wel wakker, wat heel tekenend is. Tekenend en genant, in 2013, als een van de weinige mensen die een Zwarte Piet chocolaatje in de supermarkt zien en schrikken van de karikaturale retro blackface stijl. Ik heb me erbij neergelegd dat we nog decennia en decennia met de monarchie zullen zitten, waar je ook niet aan mag komen, maar we kunnen Pietje toch wel in een minder racistische vorm gieten?
Zit hier nog bij te komen van de initiële shock dat Sinterklaas blijkbaar niet meer echt bestaat blijken we daarnaast jaarlijks een grootschalig Nationaal racistisch feest te organiseren en vieren!
We zijn zo gewend aan dit feest en heb er zelf nooit echt bij stil gestaan hoe rot dit over kan komen op bepaalde mensen en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. En misschien moet de racistische karikatuur dan inderdaad maar veranderen in een man met roetstrepen op zijn gezicht. Of helemaal afschaffen. Is toch ook voornamelijk maar een feestje voor de winkels.
@AMY: “Maar wat ik niet snap, aangezien we allemaal naar de historie van slavenhandel verwijzen, hoe het mogelijk is dat de slaaf met een wapen (roe) rondloopt en kindertjes (zwart en wit) mee mag nemen naar Spanje. Heb ik iets gemist in de geschiedenis?”
Er is en wordt een hoop verzwegen en verdraaid in de geschiedenis! Het probleem is dat het beeld vanuit de perceptie van de overwinnaar/overheerser wordt geschreven. Het resultaat hiervan is dat de geschiedenis zoals wij dat leren, niet op de exacte waarheid is berust.
De zak; refereert naar een tijd dat voornamelijk witte (blonde) vrouwen/meisjes gekidnapt, geronseld of gekocht werden om deze uiteindelijk te verkopen aan welgestelde Moren, voor in hun harem.
Het was dus niet alleen maar een spookverhaal om kinderen bang te maken (om meegenomen te worden naar de Moren in Spanje) om hun ouders te gehoorzamen.
In 711 vielen de Moren Spanje binnen onder de leiding van Tarik ibn Zijad. De Moren (“de zwarten”) hadden van de 7e tot aan de 14e eeuw een groot deel van Europa veroverd. Vaak wordt er verteld dat de Moren Arabisch zijn omdat ze over het algemeen Moslim waren. Echter is dit niet zo. Er waren Moren met een Moslim, Joodse en Christelijke achtergrond die voornamelijk uit Afrika kwamen. De afkomst is onomstreden, de Moren werden in talrijke beschrijvingen en verhalen omschreven als een donker getint Afrikaans volk.
De Moorse invasie was meer dan alleen een ander tijdperk. Het is wat historici een “breuk van het historische proces” noemen. Het normale verloop werd abrupt onderbroken.
Want de moren brachten niet alleen een andere taal en religie, ze brachten een geheel nieuwe cultuur. De Moren (“de zwarten”) brachten ons Wiskunde, Geometrie, Sterrenkunde, Architectuur het Alfabet, De Universiteit en de Bibliotheek zoals wij die hedendaags nog kennen.
De Moren brachten ingenieuze irrigatiesystemen (die waren ontwikkeld uit noodzaak in Afrika) naar o.a. de droge terreinen van Spanje. Waar ze de bevolking de rechten op een eigen stukje grond lieten behouden.
De moren waren erg tolerant voor de lokale bevolking in Europa. Vrijheid van godsdienst bleef bij de mensen. In de loop van de tijd nam de sociale orde het over en de bewoners ‘integreerden’ met de Moorse bevolking.
Door de moren werden de familiebanden en etniciteit veel belangrijker dan de heersende stammen cultuur, stammen hiërarchie en veroverde gebieden.
De Europese bevolkingsexplosie en het verdrijven van de pest, was te wijten aan de Moorse superieure geneeskunde en gezondheidszorg die zij meenamen naar Europa. Zoals baden in het badhuis, parfumerie en desinfectie middelen, specerijen (zout) in het voedsel om te voorkomen dat het bederft. En het mengen van wijn met drinkwater om het te ontsmetten. (water bij de wijn doen!) daarnaast werden de Sinaasappels uit Afrika meegenomen door de moren.
Weet U wat voor mij de toppunt is van sadisme!? Mij dwingen te lachen als ik gepijnigd word,beledigd en vernederd.
Wat ik wil zeggen;sinterklaasfeest is pure racisme. Het consolideren van de witte dominante-rol heersend over de zwarte-mens. Pure racisme bedekt met de mantel der onschuld:Waardoor het witte-kind angst ingeboezemd wordt voor zwartepiet/boe-mens inruil voor cadeau’s en het zwarte-kind zijn/haar plaats gewezen wordt. Voor de zwarte-mens elk jaar weer een pijnlijke ingreep. Koek ,sopie en valse beloftens als narcose. Geen enkel zwarte-mens (negroide mens) krijgt krediet in de breedste zin van het woord zoals zijn witte tegenhanger. Natuurlijk zijn er witte mensen, die oprecht in onschuld handelen,daar zij rechtschapen zijn en een rein-geweten hebben. Aan deze mensen met een zuiver en oprecht geweten,doe ik een beroep:Laat ons niet langer dit onrecht ondergaan. Laten wij samen strijden voor een zuiver en gelijkwaardige samenzijn. De rest van de internationale gemeenschap, waarin wij als volk ook lid van zijn, zijn hierin ver vooruit geschoven. In het bijzonder ,het afrekenen van de werkelijke racisme en al zijn verschijnselen. Het sinterklaasfeest in zijn huidige vorm brengt voortdurend schade aan de rechten van de zwarte burgers. Respect voor de internationale wetten is een morele vereiste om sociologisch als gelijkwaardig te worden gezien. Er wordt wereldwijd op ons als volk gelet.
Mijn witte mede-burgers, ik snap het dat velen in de verdediging schieten maar,denkt toch goed na voor U wat zegd. Door als een kip zonder kop de zwarte burgers lukraak extra te beledigen,schiet U gaten in uw verdediging ( uw argumenten worden steeds slapper en verdacht)
De wereld is verandert en ook u zal moeten veranderen.