Kinderombudsvrouw draagt volwassenen op om het Zwarte Piet-racisme uit te bannen
Mede door protesten als een manifestatie en een briefactie van het comité Neem stelling tegen Zwarte Piet, een initiatief van Rani Gupta, heeft de Kinderombudsvrouw zich vandaag publiekelijk uitgesproken tegen het Zwarte Piet-racisme. Deze stap voorwaarts is een overwinning voor al die voornamelijk zwarte mensen die jaar in jaar uit aan het strijden zijn tegen de racistische karikatuur. De Kinderombudsvrouw draagt ouders en mensen in het onderwijs op om hun verantwoordelijkheid te nemen en het Zwarte Piet-racisme af te schaffen.
Volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer is de Zwarte Piet-figuur in strijd met het Kinderrechtenverdrag. Ze “stelt dat Zwarte Piet zodanig moet worden aangepast dat kinderen geen negatieve effecten meer ervaren door het Sinterklaasfeest. Door Zwarte Piet te ontdoen van discriminerende en stereotyperende kenmerken kan er van hem een figuur gemaakt worden die recht doet aan het plezier dat zovelen beleven aan de Sinterklaastraditie.”
Slavernij
Kalverboer heeft in september met zwarte kinderen en jongeren gesprekken gevoerd over racisme en de rol van de Zwarte Piet-figuur daarbij. Ze “ervaren de combinatie van een aantal typische kenmerken en gedragingen van Zwarte Piet als negatief en discriminerend voor mensen met een donkere huidskleur”. In haar standpuntbepaling “Zwarte Piet vraagt om aanpassing” meldt de Kinderombudsvrouw: “Verschillende gekleurde kinderen vertellen gedurende het hele jaar op verschillende momenten discriminatie te ervaren vanwege hun huidskleur en te worden uitgescholden. Rond de Sinterklaastijd wordt het erger. Een dertienjarige jongen vertelt dat er met pepernoten naar hem is gegooid en dat hij zwarte aap en Zwarte Piet is genoemd. Een ander kind vertelt dat er in Sinterklaastijd op school een filmpje werd vertoond van stelende en plunderende Pieten. ‘Die zwarten zijn dieven’, zei de meester, en hij vertelt dat iedereen hem aankeek. Een kind vertelt het voorbeeld van een moeder die tegen haar dochtertje zegt: ‘Kijk, een Zwarte Piet’, wijzend naar het betreffende kind. Ook is er het voorbeeld van een gekleurd kind dat per post van een anonieme afzender rode schmink ontving en creoolse oorbellen in kinderverpakking. De jongen vertelt zich angstig en onveilig te voelen omdat de afzender blijkbaar weet waar hij woont. ‘Ik werd er een beetje depressief van en durfde niet meer naar school’. Een aantal kinderen zegt Zwarte Piet te associëren met slavernij: ‘Sinterklaas zit op het paard en is altijd hoger’ en ‘Zwarte Piet heeft het pakje aan uit de slaventijd’.”
Volgens de Kinderombudsvrouw is het “in het belang van kinderen om op te groeien in een omgeving die veilig en respectvol is en waar kinderen niet worden gepest, uitgesloten of gediscrimineerd. Het is een taak van volwassenen om die veilige en respectvolle omgeving te garanderen. Op plekken waar het Sinterklaasfeest met kinderen wordt gevierd, is het aan volwassenen om ervoor te zorgen dat alle kinderen zich veilig voelen en plezier beleven aan dit feest. Kinderen zeggen verder dat volwassenen de discussie op een onprettige manier domineren. Kinderen geven aan mee te willen denken over aanpassingen aan de figuur van Zwarte Piet en vinden dat volwassenen het goede voorbeeld moeten geven.” Het standpunt van de Kinderombudsvrouw is daarmee niet vrijblijvend, maar schept verplichtingen voor ouders en alle anderen die dagelijks te maken hebben met kinderen. Al die volwassenen moeten nu aan de slag om het Zwarte Piet-racisme zo snel mogelijk uit te bannen. Niet alleen in de privésfeer en in het onderwijs, maar ook op straat en in winkels. De witte meerderheid in dit land moet met de billen bloot en dient afstand te nemen van het verheerlijken van het verleden van die roofstaat aan de Noordzee via de Zwarte Piet-figuur, de Gouden Koets en alle andere vormen van koloniale nostalgie.
Burgemeester
De uitspraak van de Kinderombudsvrouw zou voor de burgemeester van Maassluis en andere betrokkenen bij de nationale intocht van Sinterklaas op 12 november meteen ook de aanleiding moeten zijn om het Zwarte Piet-racisme te weren uit de intocht. Dat betekent: geen enkele Zwarte Piet is toelaatbaar. Als de burgemeester de Zwarte Piet-figuur toestaat, dan maakt hij zich schuldig aan een strafbaar feit. Want racisme is geen mening, maar een misdaad.
Harry Westerink
Ze heeft al ervaren wat er gebeurd met tegenstanders van Zwarte Piet. De Kinderombudsvrouw is al bedreigt door de voorstanders met Zwarte Piet. Het is altijd hetzelfde liedje, wie het waagt om tegen Piet te zijn wordt gestigmatiseerd, uitgescholden, bedreigt en geminacht om een correcte mening. Want Nederland heeft ene probleem, een racisme probleem!
Zwarte Pietjes melkchocolade. Gister bij de kassa vd supermarkt maakte ik een opmerking met een knipoog . Moorkop en Negerzoen zijn uitgebannen de zakjes melkchocolade pietjes nog niet. De kassa mevrouw zei me min of meer geen begrip te hebben voor de kritiek op ” zwarte piet ” . Een kassa verder hoorde ik een vrouw commentaar leveren op mij als ” punkkop wil graag populair worden “. Volkse behoudende types om ook maar in begrijpelijke stereo type te blijven laten zich zwarte piet niet afpakken. Ze laten zich niks zeggen . Dat is ook een deel vd issue denk ik. Het gaat ze niet om racisme meer je pakt me niks af wie denk je wel dat je bent. Heel simpel eigenlijk.
(“…racisme is geen mening, maar een misdaad”) in al zijn vormen en uitingen, waarvan de Zwarte Piet figuur een van herkenbaren is.
Zwarte Piet is een van meest herkenbare vormen racisme.
Racisme is strafbaar volgens de Nederlandse wetgeving. Dat is duidelijk genoeg. Mensen die zich racistisch uitlaten dus ook. Waarom is dan Zwarte Piet als fenomeen niet verboden door de rechtbank, zo’n twee jaar geleden? De rechter was daar vrij duidelijk over Zwarte Piet als fenomeen is NIET racistisch. Als we racisme willen aanpakken moet dus niet Zwarte Piet verboden worden. Even een simpele vergelijking doen. Als een brugklas leerling wordt uitgemaakt voor smurf, moet dan de smurf verboden worden, of moet de pestkop aangepakt worden? Het antwoord ligt voor de hand, en kan lijnrecht worden doorgetrokken naar de Zwarte Pieten discussie. De oplossing ligt niet in het verbieden of veranderen van Zwarte Piet, maar in een maatschappelijke discussie en een landelijke bewustwording en afkeer van alles wat met racisme te maken heeft. En dan kan het toneelstukje wat met Sinterklaas te maken heeft gewoon opgevoerd worden, en hoeft niemand zich angstig of beledigd te voelen.
Normaal laten we pro-Zwarte Piet reacties niet meer door. Het moet nu toch eens duidelijk zijn dat blackface een racistische traditie is. Sowieso zijn de meeste van die reacties ook expliciet racistisch en vaak zelf fascistisch! Voor deze ene keer, omdat Rob nadrukkelijk aangeeft tegen racisme te zijn, deze toch maar doorgelaten…
Beste Rob, je schrijft:
Maar als je autoriteiten wilt aanhalen, dan zou je ook het College voor de Rechten van de Mens, de Kinderombudsvrouw en CERD (het anti-racisme comité van de Verenigde Naties) kunnen aanhalen die blackface wel degelijk racistisch achten. En met hen internationaal ontelbaar vele sociale wetenschappers, historici, enzovoorts. Die Nederlandse rechter wist ofwel niet waar ie het over had, ofwel was bang voor de consequenties van als ie had gezegd dat het wel degelijk racistisch is (je weet hoeveel bedreigingen mensen over zich heen krijgen wanneer ze zich uitspreken tegen Zwarte Piet).
Ook schrijf je:
Natuurlijk moet de pestkop aangepakt worden, net als de racist die zwarte mensen pest of bedreigt. Maar ik ben blij dat je het zelf een simpele vergelijking noemt. Want de vergelijking gaat natuurlijk volkomen mank. Er is aan dat moment van het smurf noemen geen geschiedenis vooraf gegaan van het eeuwenlang uitmoorden en tot slaaf maken van brugklassers. Er is geen wereldwijd systeem waarin brugklassers (en de landen waar ze vandaan komen) nog steeds systematisch achtergesteld en uitgebuit worden. Brugklassers worden niet achtergesteld op de arbeidsmarkt. Mensen gaan niet jaarlijks als brugklasser verkleed dom lopen doen, en een zodanige sfeer creëren dat de meeste brugklassers er niets van durven zeggen. Lang verhaal kort: iemand smurf noemen is een incident, een racistische opmerking maken is bijdragen aan het in stand houden van een eeuwenoud wereldwijd racistisch systeem.
En tenslotte:
Nee, dat zal nooit kunnen, want het je gezicht zwart maken en dom doen is op zichzelf racistisch, en moet dus stoppen. Daarbij gaat het niet om “angstig of beledigd voelen” maar om daadwerkelijk bedreigd en beledigd worden. En zelfs als er geen enkel zwart individu in Nederland woonde, en niemand direct persoonlijk bedreigd of beledigd zou worden, dan nog moeten we geen blackface-traditie in ere houden, want die is racistisch, en zoals je al aangeeft: racisme is strafbaar. Maar die zwarte mensen zijn er wel, en ze gaan voorop in de strijd tegen racisme. Je zou kunnen zeggen dat ze ons witte Nederlanders een stukje beschaving aanreiken, en daar mogen we best dankbaar voor zijn. Laten we het dan ook aanpakken.
@Eric, prachtig uitgelegd.
(“Racisme is strafbaar volgens de Nederlandse wetgeving. “)
Inderdaad, doch wordt deze stukje wetgeving stelselmatig niet toegepast en is een soort dode letter binnen de Nederlandse wetgeving geworden.
De voorbeelden van racisme, xenofobie en uitsluiting op deze basis zijn talloos geworden waarbij de Staat haast niets mee doet. Simpelweg omdat ultrarechts jarenlang aan de macht is en geen interesse heeft om met eigen politieke daden en ermee gecreëerde sociale sfeer in ons land geconfronteerd te worden.