Protesteer ook tegen de collaboratie van de burgemeester van Meppel met het Zwarte Piet-racisme!
De strijdbare activiste Rani Gupta heeft vandaag een klacht ingediend tegen Jan Westmaas, de burgemeester van Meppel. Haar klacht richt zich tegen zijn betrokkenheid bij de landelijke intocht van Sinterklaas op 14 november in Meppel, die gaat plaatsvinden in het bijzijn van de racistische Zwarte Piet-figuur. Doorbraak roept iedereen op om de Meppelse burgemeester te bestoken met protestbrieven.
Toen in mei bekend werd dat de landelijke intocht van Sinterklaas dit jaar in Meppel zou gaan plaatsvinden, reageerde Westmaas opgetogen. “Het is geweldig dat Meppel op die dag op zijn kop staat als de Sint voet aan wal zet in Nederland”, zei hij. Anders dan de burgemeester bedoelt, voldoen tegenstanders van Zwarte Piet graag aan zijn wens om de stad op zijn kop te zetten. Ze bereiden namelijk een luid en stevig protest voor tegen de aanwezigheid van de racistische karikatuur tijdens de intocht op 14 november.
Verantwoordelijkheid
In haar klachtbrief aan de burgemeester wijst Gupta hem erop dat het Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) van de Verenigde Naties onlangs in een rapport heeft laten weten dat de Zwarte Piet-figuur leidt tot negatieve stereotypering van mensen van Afrikaanse herkomst. Ze meldt hem dat ze het “bezwaarlijk” vindt dat hij desondanks aan de intocht deelneemt. Zijn deelname zal fungeren als een goedkeuring van dat “racistische evenement”, zo stelt ze. Verder merkt ze op dat deelname aan de intocht een schending betekent van de mensenrechten in het algemeen en de kinderrechten in het bijzonder. De burgemeester heeft de verantwoordelijkheid om die schending tegen te gaan en er zeker niet actief aan mee te werken. Ook dient hij te handelen vanuit het belang van de kinderen. Door een racistisch evenement te promoten en er zelfs aan deel te nemen schiet hij tekort in zijn verantwoordelijkheid en zorgplicht, aldus Gupta, die ook actief is tegen de Zwarte Piet-figuur in het onderwijs.
De klacht van Gupta tegen de Meppelse burgemeester kan als voorbeeld dienen voor andere activisten. Het moet niet langer normaal worden gevonden om te collaboreren met het Zwarte Piet-racisme. Daarom bestoken activisten al langere tijd scholen, winkelbedrijven en media met protestbrieven in geval van dit soort collaboratie. Wie ook wil protesteren tegen de betrokkenheid van de Meppelse burgemeester bij het Zwarte Piet-racisme, kan mailen naar: j.westmaas@meppel.nl
Rani Gupta is een schuilnaam.
Harry Westerink
Verzoek de gemeente Meppel om de klacht zelf te behandelen, als de Gemeente Meppel een verwijzing maakt naar een anti-discriminatie bureau. Ze horen zelf een klacht te behandelen toch?
Het is inderdaad opvallend dat de burgemeester van Meppel automatisch voor het promoten van een voorgekozen deel van zijn bevolking tov andere bevolkingsgroepen opteert, terwijl hij hoort zich neutraal op te stellen ten opzichte van alle bevolkingsgroepen opdat ze op gelijke voet worden benaderd en behandeld.
Lopen met de optocht van de Zwarte Piet is in wezen kant opnemen tegen de groep Abolitionisten die steeds tegen de achterlijke Zwarte Piet figuur ageren.
Het is bewust olie op het vuur van de sociale spanningen gooien en tevens getuigenis voor een aanzienlijk gebrek aan empathie met de beweging van de Abolitionisten.
En ieder jaar laait het vuur weer op rond de sinterklaas dingen. De eerste keer dat ik hoorde over de commotie, had ik al zoiets van, zwarte mensen vinden zwarte piet naar, ok dan maken we hem blauw, of rood, of groen. Het is voor hen naar, zei geven dat duidelijk aan, dat het ze kwetst, waarom maak je het pietje dan niet gewoon een andere kleur? Of laat je ook blanke pieten meelopen? Maar in volkse kringen brak de verontwaardiging uit, op zo’n hevige manier dat ik verder haast geen zin meer had me erin te mengen. Mensen flipte helemaal over zwarte piet. Zo diep zit die nationalistische hysterie dus. Ook in de SP kringen waren het de Henk en Ingrinds die helemaal begonnen te janken om hun nationale identiteit etc. Als die identiteit andere mensen kwetst, dan verander je je identiteit. Duitsers gaan toch ook niet in SS uniformen lopen, omdat het iets van hun verleden is.
Ik heb er nooit bij stil gestaan, dat zwarte piet naar kan zijn voor zwarte mensen. Ik zag het altijd als een raar grappig mannetje. Een beetje als de smurfen en ik heb het ook nooit in verband gebracht met slavernij. Maar toen mensen erop gingen wijzen dat het ze kwetst, ging ik er anders naar kijken. Laatst zag ik weer beelden, van dansende pieten en toen kreeg ik wel een vreemd onderbuikgevoel. Damn, hier stinkt wel iets, dacht ik toen ik het vanuit een andere invalshoek zag.
Culturen zijn veranderlijk, de tijd staat niet stil. De 21ste eeuw is niet de negentiende eeuw. Dat is iets dat de oranje klanten, met hun oranje vlaggetjes niet lijken te begrijpen. Zei willen het liefste terug naar een tijd van gouden koetsen en geketende slaven.
Laten wij ons verzetten tegen hun feodalisme. Wij laten ons niet intimideren door een meerderheid.