Reïntegreren is weer a-socialer maken?
Hecht u erg aan uw vrijwilligerswerk omdat het leuk en zinvol is? En stelt u het maatschappelijk belang boven uw persoonlijk belang? Dan bent u verkeerd bezig, want dat vergroot uw afstand tot en kansloosheid op de arbeidsmarkt. Om die kansen te vergroten moet je a-sociaal worden. Advies van de onderzoeker: op het moment dat de vrijwilliger er als het ware weer een beetje bovenop is, moet je hem/haar ‘begeleiden’ naar een betaalde baan, dus wat a-socialer maken, weer, zeg maar. Dus reïntegratie en disciplineringstrajecten hebben ook tot doel, de afstand tot de arbeidsmarkt verkleinen = de mensen a-socialer te maken. Zo had ik het nog niet bekeken.
Piet van der Lende over Verplicht vrijwilligerswerk vergroot afstand tot arbeidsmarkt (UvA)
Hoe dat mogelijk is? Vrijwilligers werk is werk waar de opdrachtgever niet voor hoeft te betalen en die opdrachtgever lacht zich helemaal suf want deze maakt niet alleen winst op arbeid waar hij/zij niet voor hoeft te betalen, maar heeft ook nog eens de winst van dat werk. Waarom betalen als de burger dit (verplicht) vrijwillig doet?
En dat is nu ook het doel van de participatie wet. Laat de burgers het werk maar Verplicht gratis doen en de overheid en de bedrijven hebben de winst en lachen zich helemaal suf.
En men vind mij asociaal, egoïstisch en kapitalistisch als ik voor een normaal loon vraag?
Wat heeft de overheid de laatste jaren, in de media staan te doen en te schreeuwen over uitkeringsgerechtigden? Het zijn fraudeurs, lossers, criminelen bedenk het maar en die verwoordingen heeft de uitkeringsgerechtigden naar zijn hoofd geslingerd kregen met als doel de uitkeringsgerechtigde te kleineren, te vernederen en ze een minderwaardigheids complex aan te praten om ze op die manier kneedbaar te maken voor gratis werk, onder dwang en dit dan ook allemaal maar te accepteren.
Maar nu de werkelijkheid. De meeste werkenden zijn ontslagen om de winst te maximaliseren of het bedrijf is failliet gegaan. Mijn werkgever ontslag me (samen met 2500 andere collega’s) omdat, hou je vast, er 1% minder winst gemaakt is dan in de topjaren voor de crisis. dat bedrijf heeft nog altijd een netto winst van 495 miljoen. Is je dat persoonlijk aan te rekenen? Nee. Ik vraag me dan af waarom jij dat dan wel doet.
@Paul:
Zie hier hoe het rechts-populisme dat met de opkomst van Pim Fortuyn in 2002 begon en zich voortzet met Rita Verdonk destijds en Geert Wilders nu, onze samenleving steeds harder maakt t.o.v. uitkeringsgerechtigden, chronisch zieken en gehandicapten.
Eens, nu tussen de 25-30 jaar geleden nog voor er Melkertbanen bestonden, een informatieve bijeenkomst aangemoedigd door sociale zaken Lelystad bijgewoond die de gemeente moest informeren over de bereidheid van bijstandsgerechtigden zogenoemd vrijwilligerswerk te aanvaarden. Welke organisatie die bijeenkomst organiseerde is mij nooit duidelijk geworden, maar ik vermoed de Lelystadse zwartekousenkerk die zich al eerder onder pseudoniem profileerde met zoiets dat als een liefdadigheidsinitiatief voor de door hun zo genoemde -arme kant van Nederland- moest doorgaan onder het mom van een enquête die plaats vond in een oude caravan die zogenaamd illegaal op het stadhuisplein gestald bereidheidsonderzoek gekoppeld aan hoe jij je armoede onderging deed naar de bereidheid van bijstandsgerechtigden voor vrijwilligerswerk, en in een later stadium dus deze bijeenkomst met alle medewerking van sociale zaken die blijkbaar inclusief alle namen en adressen ook de mailing deed voor de uitnodigingen en het zaaltje beschikbaar stelde en die feitelijk zo alles deelde met de initiatiefnemers. Op die informatieve bijeenkomst waar het dus voor mij overduidelijk de vraag was voor wiens informatie bijstandsgerechtigden daar naar toe waren opgeroepen kwam van alles aan de orde over hun opvattingen over het doen van vrijwilligerswerk als uitkeringsgerechtigde. Op de enige vraag die ik daar aanwezig stelde aan de initiatiefnemers die achter de microfoon het woord voerden -wat kan ik er mee verdienen- heb ik tot op heden geen antwoord gekregen en ik heb aan mijn persoontje gericht er ook nooit meer iets van vernomen. In de 25-30 jaren daarna dus die zwartekousenkerkframing en de inbewegingzetting van een reïntegratieindustrie met voor het merendeel de leden van de zwartekousenkerk in de besturen en op leidinggevende functies van het hele nu politiek geworden gedoe heb ik als het al gepubliceerd werd uit de krant moeten vernemen. Nu met internet gaat dit veel beter en kan ik ook als dit noodzakelijk is publiekelijk iets terugzeggen of er een vraag over stellen, behalve op de officiële website van Lelystad uiteraard (die manipulatieve enquêtes waaraan je mee kan doen zijn daarop geen uitzondering) want die is al helemaal niet van pottekijkers en mee-denkers -praters en zeggenschap voor bijstandsgerechtigden gediend. Reïntegratie is een uitvinding van de zwartekousenkerk die gretig aftrek vindt bij entrepreneurs die zelden of nooit het beste met je voor hebben als het niet in hun kraam te pas komt en dan moet je nog continu allert blijven op misbruik van de gelegenheden die hun geboden worden om jou te benadelen voor de hun wel geboden winstopbrengsten. Dus vraag altijd die ene vraag die van het enigste belang is voor jou maar ook voor het voortbestaan van een democratische rechtsstaat waarin voor het sociaalrecht nog een klein beetje aan betekenis overblijft, WAT KAN IK VERDIENEN? Het enige je volledig en correct integrerende antwoord daarop is, VEEL! Alle andere antwoorden zijn intrigerend en dit is wat anders en niet te accepteren van een overheid die zegt het beste met je voor te hebben. Of wordt na alle achterbakse terreurgetreiter gedwongen lid zoals zoveel van die achterbakse mannenbroeders van een van de vele zwartekousenkerken als finale uitlevering van je eigen anti-socialisatieproces, of blijf een trotse socialist die niet aan liefdadigheid doet en die op zijn werkwilligst alleen vroeg z’n bed uit komt en z’n best doet voor een baas die hem een arbeidszaam leven om trots op te zijn gunt. Dus in mijn vocabulaire breng ik duidelijk onderscheid aan tussen een participant integrant en een participant intrigant, die als zij zich als paticipant sollicitant aanbieden maar één keuze hebben, en dat is de keuze of zij dit via zwartekousenkerkwerk willen doen of niet. Al zetten ze een geweer op me kop en dreigen te schieten dan nog zal ik geen korreltje steen aan hun zwartekousenkerkfascisme bijdragen. En zo was sinds 1962 vakman timmerman Sjuul van Dissel dus sinds 1982 zonder ook maar één keer bemiddeld te zijn of te solliciteren naar werk waar ik mijn vraag WAT KAN IK VERDIENEN niet mocht stellen baanloos. Voor die tijd al meerdere malen andere banen te hebben gehad om dit noodlot niet te tarten en mijn vrouw en kinderen onderdak en eten te geven was ik het beu om voor die fascistenbende over mijn noodlot heen hun netwerk- en propaganda machine af te stellen en van brandstof te voorzien. Besloot a-sociaal alleen mijn eigen werk te bevoordelen. Zoals ik daarvoor ook in mijn strijdbaarste hoedanigheid voordat ik trouwde en altijd ook op eigen kosten zonder baan werkloos wezend in periodes van strijd die belangrijker was dan werk dit als mijn ultieme arbeidsethos heb aanvaard aanvaard ik nu nog steeds niets minder. Stockholmsyndroomers die gewillig of gedwongen gratis voor zwartekousenkerkerentrepreneurs werken hebben mijn respect niet, en over mijn solidariteit met hun denk ik geen seconde na. Dus in overeenstemming met Piet van der Lende heb ik het zo altijd al wel bekeken maar dan meer genuanceerd en wetenschappelijk onderbouwd strijdvaardiger dan de Universiteit van Amsterdam, of is vragen wat je kan verdienen in hun vizie soms a-socialer dan murw-sociaal gebeukt zijn (geworden)?