17 oktober, Amsterdam: hoorzitting over bezwaren tegen racistische Sinterklaasintocht
Nadat hij het debat over de knecht van Sinterklaas op scherp heeft weten te zetten met het T-shirtproject “Zwarte Piet is racisme”, probeert de strijdbare Quinsy Gario nu om de intocht van Sint en Piet op 17 november in Amsterdam verhinderd te krijgen via een bezwaarschriftenprocedure. Zijn bezwaren en die van anderen worden behandeld tijdens een openbare gemeentelijke hoorzitting. Doorbraak roept op om de bezwaarmakers te ondersteunen.
Hoorzitting
Donderdag 17 oktober
Vanaf 11:30 uur
Stadhuis
Amstel 1, Amsterdam
Kamer 0235 (ingang Zwanenburgwal)
Zwarte Piet is een racistische karikatuur. Racisme is geen mening, maar een misdaad, en behoort dus niet te worden toegestaan. Dat doet de gemeente Amsterdam echter wel, wanneer men de oude witte “goedheiligman” met zijn jonge zwarte huisslaven door de stad laat paraderen. Daarom hebben Gario en flink wat anderen bezwaar gemaakt tegen de vergunning voor de Sinterklaasintocht. Ze gaan daarmee een stuk verder dan het van tijd tot tijd ventileren van een kritische mening over de Zwarte Piet-figuur. Ze zetten er namelijk op in om het Zwarte Piet-racisme daadwerkelijk uit het straatbeeld te laten verdwijnen door de knecht van Sinterklaas te verbieden om zich nog langer in de openbare ruimte te vertonen.
“In 2012 ben ik op uitnodiging van burgemeester Eberhard van der Laan in gesprek getreden met de intochtorganisatie”, schrijft Gario in zijn bezwaarschrift. Maar hij kreeg toen te horen dat hij voor dat jaar te laat was met zijn kritiek op de Zwarte Piet-figuur, die “in 2013 weer prijkt op de website van de organisatie en ook deel zal uitmaken van de intocht”. Hij wijst er verder op dat al in 1930 in het blad De Groene Amsterdammer werd opgemerkt dat Zwarte Piet een overblijfsel is van het koloniale verleden. “Vanaf 1968 is de figuur herhaaldelijk weer aangemerkt als beledigend en discriminerend en in 2011 werd verzet tegen Zwarte Piet op het Leidseplein onrechtmatig neergeslagen.” De stad kan er niet langer omheen dat met de Sinterklaasintocht het Wetboek van Strafrecht wordt overtreden, racisme openlijk wordt bevorderd en zwarte Amsterdammers worden beledigd en vernederd, aldus Gario.
Bagger
Onlangs was Gario te gast in het tv-programma Pauw en Witteman. Toen hij daar zijn kritiek op Zwarte Piet probeerde toe te lichten, viel een andere gast, Henk Westbroek, nogal onbeschoft tegen hem uit. Een Surinaams-Nederlandse vrouw, actief tegen Zwarte Piet in het onderwijs, stuurde daarover een klachtbrief naar de Vara. Daarin schreef ze dat Jeroen Pauw en Paul Witteman Westbroek een platform hadden geboden om Gario belachelijk te maken. “De beide journalisten deden namelijk geen enkele poging om het gesprek in goede, fatsoenlijke banen te leiden.” De rechts-populistische Westbroek nam na de dood van Pim Fortuyn in 2002 volop deel aan de grootscheepse hetze die toen tegen links werd gevoerd.
Hoe de manieren van veel witten zijn als hun koloniale relikwie Zwarte Piet wordt aangevallen, bleek eens te meer na afloop van de uitzending. Op internet werden emmers vol racistische bagger uitgestort over het hoofd van Gario. Dat deed denken aan de massale scheldpartijen die de kunstenaars Petra Bauer en Annette Krauss, het Van Abbemuseum en ook Doorbraak ten deel vielen, toen zij samen in 2008 in Eindhoven een ludieke protestmars tegen Zwarte Piet wilden organiseren. De agressie was zelfs zo groot dat de politie vlak voor de mars aangaf de veiligheid van de deelnemers aan het protest niet langer meer te kunnen garanderen. Het Van Abbemuseum gelastte de mars daarom op het laatste moment af. Hoewel veel Zwarte Piet-fans ook nu weer wild om zich heen slaan, beseffen ze diep in hun hart best wel het nooit meer zal worden als in de koloniale tijd, toen witten de baas waren en zwarten tot slaaf waren gemaakt. Want Zwarte Piet is zooo 1850 en daarmee volkomen uit de tijd.
Harry Westerink
Deze bakra is het er helemaal mee eens, de oorsprong van Zwarte Piet is een zwarte slaaf en daarom racistisch. Maar mensen zijn graag hypocriet en onwetend. Nicolaas van Myra werkte namelijk oorspronkelijk alleen. En dan nog, wie wil er überhaupt de naamdag van een katholieke beschermheilige van apothekers, prostituees, boogschutters, kinderen, ongehuwde vrouwen, kooplieden, studenten, geliefden, slagers, dieven, moordenaars, piraten et cetera en schutspatroon van de zeelieden vieren? Ja idd ook van prostituees, dieven, moordenaars en piraten. En dat na al het kindermisbruik in de katholieke kerk. Nog al logisch dat ze die jonge kinderen mee naar Spanje willen nemen. Tradities zijn okay maar wel even nadenken welke tradities niet in strijd zijn met de mensenrechten.
Ok dan schaffen we de zwarte pieten af en worden het witte pieten, krijgen we dan over een aantal jaren protest omdat er alleen witte pieten zijn en is dat dan discriminerend dat er geen “zwarte” bij zijn? Want ja als het niet meer mag, dan moeten ze dus allemaal wit? Of zie ik dat verkeerd?
Vol verbazing heb ik alle boven staande opmerkingen gelezen, de meeste dus tegenstanders van Zwarte Piet.
De eerste gedachte die bij mij opkomt durven mensen het nog wel op te nemen Voor Zwarte Piet?
Dan word je namelijk direct uitgemaakt voor racist. In mijn jaren was het sinterklaasfeest met zwarte piet een feest om naar uit te kijken. Ook mijn gekleurde klasgenoten genoten met volle teugen. Later keken mijn kinderen glunderend uit naar Sinterklaas en Zwarte Piet daar moest toch echt een tekening voor gemaakt dan kregen ze vast wat extra pepernoten. En mijn kinderen en ook hun vriendjes velen daarvan ook gekleurd uit alle delen van de wereld genoten van deze heerlijke tijd en vroegen zich niet af waarom zwarte piet zwart is. Het zijn de ouderen die dit feest voor de kinderen verpesten met discussies over discriminatie. LAAT KINDEREN TOCH NOG EVEN KIND ZIJN! En genieten van het Sinterklaasfeest!
Ik vind dit zo jammer. Bedenken mensen opeens na al die leuke kinderjaren dat het rascistisch is?
en zwarte piet is zwart van roet, niet van huidskleur.
het is totaal niet ernstig, ik vind dit zo niet kindvriendelijk.(dat we dit willen ophoesten)
dit soort discussies maakt mij verdrietig.
het is allemaal onnodig, het is om kleine kinderen blij te maken.
Als ik de reacties zo lees, dan snap ik het eerlijk gezegd nog niet zo goed..
In een ver verleden was er slavernij. Dat is erg, absoluut, geen twijfel over mogelijk. Ik vind het ook heel erg dat mensen zich nog steeds gekwetst voelen door de slavernij die in 1863 officieel is afgeschaft. Ik vraag me werkelijk oprecht af, wat daar de reden van is. Het is een aantal generaties geleden, het mag nooit meer gebeuren (net als de 2e wereldoorlog), maar wie van ons heeft de slavernij werkelijk meegemaakt? Ik wil niet bagatelliseren wat er gebeurd is, maar ik wil echt oprecht weten wat voor hinder iemand heden ten dage ondervindt van de slavernij in een verleden dat niemand zich persoonlijk herinnert.
Hoe erg die tijd ook was, we leven in het ‘nu’. Ik denk dat we sindsdien grote stappen hebben gemaakt om discriminatie te verminderen. Toen ik klein was, was een kleurling wel heel bijzonder. Inmiddels valt een huidskleur me niet meer op. Er zijn nog mensen die iemand beoordelen op hun huidskleur, dat zijn domme mensen. Het voorbeeld dat Quinsy Gario aanhaalt, dat zijn moeder uitgemaakt werd voor Zwarte Piet, zegt meer over die collega, dan over Zwarte Piet.
Toen ik nog klein was, kwam Sinterklaas uit een ver land, waar mensen met een donkere huidskleur woonden die hem hielpen. Het was heel exotisch, maar het is nooit in mijn hoofd opgekomen dat de Zwarte Pieten slaven zouden zijn. Ze waren altijd vrolijk, vonden het leuk om kadootjes uit te delen, en ik wilde ook zo graag zwarte piet worden, maar ja, ik had de verkeerde kleur. Als we naar het nu kijken, dan is Piet geen slaaf! Zwarte Piet is zwart uit praktische overwegingen. Als je oudere buurmeisje als blanke Piet pepernoten komt strooien, dan herken je haar, en is de magie van het Sinterklaasfeest verdwenen. Ik denk persoonlijk dat we er niet meer van moeten maken dan dat.
Ik vind het heel erg dat we mensen kwetsen met het Sinterklaasfeest, omdat het een leuk en vrolijk feest moet zijn, vol grappen en aardigheden. Of Piet oorspronkelijk slaaf is geweest? Het is niet eens helemaal zeker. Maar daar gaat het ook niet om, we leven niet in het verleden. Het gaat om het nu en om de toekomst. Is Zwarte Piet nu, op dit moment, nog steeds een bron van discriminatie? En zo ja: waar blijkt dat uit?
Mee eens Esra, ik zie het ook als een feest voor kinderen.
Heb der zelf ook van genoten toen ik kind was, ook de kinderen bij ons in de straat genoten en zagen het niet als racisme.
Volgens mij slaan we een beetje door, we hebben in onze familie alle kleuren van de regenboog en iedereen doet gewoon mee zonder mokken of morren laat staan dat het als racisme wordt gezien.
ik stel voor dat wij dat we een nieuw feest in het leven roepen, waar we allemaal joden sterren gaan dragen en joden belachelijk mogen maken. ben benieuwd hoe de Nederlanders hiermee omgaan.
Als zwarte piet door de schoorsteen zwart wordt waarom wordt de kerstman dat niet dan?
Ja, ik snap dat er mensen zijn die zich storen aan het idee dat Zwarte Piet een slaaf zou zijn. En als blanke kan ik niet in hun schoenen staan en voelen wat zij voelen.
Maar, beste mensen, het is een SPROOKJE! Heb je ooit over iemand gehoord die een wolf heeft opengesneden en volgestopt met stenen omdat dat in Roodkapje en De wolf en de 7 geitjes ook gebeurt?
Kinderen geloven in de figuren Sinterklaas en Piet. Voor hen heeft dat niets te maken met de mensen die je gewoon op straat tegenkomt, laat staan dat ze enige parallel trekken tussen Zwarte Piet en hun Antilliaanse buren.
Wil je discriminatie uitbannen, behandel dan alle mensen die je tegenkomt zoals je zelf behandeld wil worden. Dat geeft kinderen (èn volwassenen) een veel beter voorbeeld dan het verbieden van een uiterst populaire figuur uit de folklore.
Ik stel voor een zwarte Sint en witte pieten. Ik heb een prachtige bruine zoon die kan mooi Sint zijn. De enige voorwaarde die hij stelt is dat tie dat alleen op een wit paard wil doen En dat kabouters niet meer op rood met witte paddestoelen wippen.
Sorry hoor, laten we ons druk maken om al die kinderen die niets in hun schoen (kunnen) krijgen.
het is een ontzettend oude traditie waar je niet aan moet tornen.
J.
Mooie discussie hier. Zonder racistische opmerkingen. Dat leest wel anders dan Facebook. Ik heb zelf mooie warme herinneringen aan het Sinterklaas feest. Ik heb het zelf toen ik kind was nooit gelinkt aan de donkere mensen. Dus al helemaal niet aan racisme. Maar nu ik “groot” ben, kijk ik er anders tegenaan. Ik vraag mij alleen af, als zwarte piet zwart van roet is, (wat als menig argument wordt gebruikt), waarom is hij dan niet zwart van roet? Waarom wordt hij dan zo neer gezet dat hij meer weg heeft van een donker persoon dan van een wit persoon die zwart is van de roet? Laat dat nou precies het uitgangspunt zijn van de tegenstanders! Piet met roetvegen!!! Dan komen we er toch uit? Toch voor beide partijen? Dat is toch niet moeilijk en zo gedaan. Daarnaast is het een mooi feest voor kinderen, maar die zullen echt niet wakker liggen van een paar veranderingen. Niets is zo vrij als de “mind” van een kind. Daar kunnen volwassen nog veel van leren.
Hoi Tamara, gaaf dat onze website je bevalt. Dat is precies onze bedoeling.
Dat we hier een discussie hebben zonder racistische opmerkingen komt door ons strenge toelatingsbeleid. We vinden het belangrijk dat lezers van onze site hier veilig en met respect kunnen discussiëren over de artikelen, maar helaas hebben we ook best een boel racistische en scheldende reacties gekregen (toch wel zo’n 60 of 70 op het eerdere artikel van Mathijs en de aankondiging van de hoorzitting). Die weigeren we stelselmatig omdat daarvoor op een anti-racistische site geen plek behoort te zijn.
Die Zwarte Piet en Sinterklaas, die hebben het al eeuwen zwaar te verduren.
Zo zijn er door de eeuwen heen protestantse bezwaren geweest, was het feest in 1600 verboden te vieren in Delft, sommige steden verboden het zetten van de schoentjes en de openbare verkoop van het sintersnoepgoed. Vervolgens nog een kerkhervormer die zich tegen het feest verzette en in 1895 sprak de burgermeester van Sluis zich uit tegen de viering op openbare scholen. En na de introductie van Zwarte Piet(Pieter) in 1850 is die het vervolgens het middelpunt van discussie geworden zo halverwege de 20e eeuw.
Wie heeft Zwarte Piet eigenlijk geïntroduceerd? en waarom? Dat was onderwijzer Jan Schenkman.
Zwarte Piet werd als Moorse knecht van Sinterklaas in 1850 door de onderwijzer Jan Schenkman geïntroduceerd in het boekje “Sint Nicolaas en zijn Knecht”. Schenkman heeft zich er nooit over uitgelaten, dus wat werkelijk zijn idee was zal wel nooit bekend worden. Wel is het zo dat hij het publiceerde op het moment dat de tijdgeest aan het veranderen was; de slavernij stond onder druk of werd al afgeschaft. Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann in Duitsland, vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen. Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij. Desalniettemin kan er in de loop der tijd een racistisch element in de rol van Zwarte Piet zijn geslopen, of kan dat als zodanig worden ervaren.
Maar dat moet en mag toch nooit de bedoeling zijn geweest?!
Het is toch veel mooier om te kunnen zien dat hiermee wordt uitgebeeld dat Zwarte Piet en Sinterklaas gelijkwaardig hand in hand samen gaan en dat wij allemaal onze vrijheid mogen omarmen?! Tenslotte organiseerden na de Tweede Wereldoorlog Canadese militairen in Nederland een sinterklaasviering met een massa Zwarte Pieten.
Wellicht geeft dit stof tot nadenken en inzicht in het geheel ervan.
Hoe zit het met de negerhut van oom tom…..
je kunt alles dood beargumenteren. nee
ik ben voor Sinterklaas en een zwarte Piet niks niet discriminatie.
Als het toch niet racistisch volgens vele mensen snap ik het probleem niet om er een aantal witte pieten bij te doen. Haal het kroes haar weg, de gouden ringen en de rode lippen en iedereen is blij. Is dat nou zo moeilijk??
Ik vraag me af hoe veel blanke Nederlanders zouden reageren als veel donkere Nederlanders een optocht houden met een zwarte Sint en witte pieten. Als het geen racisme is moet dat ook kunnen. Of niet?
Ik snap dat het voor velen gewoon een leuk feest is maar je moet het van twee kanten kunnen bekijken. Leef je in in andere mensen.
Peace
Sinds wanneer krijgt iemand spontaan een acute ophoping van melamine in de huid van het aangezicht, een gratis permanentje en rood getatoeëerde lippen van een retourtje door de schoorsteen? Daarom is Zwarte Piet Racisme. Een fenomeen waar gemakkelijk verandering in gebracht kan geworden. Nadat we dit hebben aangepakt, gaan we voor de Gouden Koets, waar de Koning van Nederland nog steeds slavernij verheerlijkt, door met deze panelen rond te rijden. Deze ver na de afschaffing van de slavernij geschilderde en geschonken panelen kunnen vervangen en verbannen worden naar een privé paleiselijk museum.
Wat vreselijk vreemd dat er zo’n drukte wordt gemaakt over het afschaffen van zwarte piet.
Als kind vond ik de zwarte pieten juist veel leuker dan sinterklaas, zij deden kunstjes en strooiden pepernoten. Het was nooit in mij opgekomen dat zij slaven waren. Maar nu je hier de argumenten leest, kan je het wel zien als een vorm van “met de paplepel ingieten”
Ongeacht wie het wel of niet eens is met deze argumenten, dat is toch helemaal geen probleem. Aangezien sommige mensen zich wel gekwetst voelen door zwarte piet, kunnen deze prima vervangen worden door regenboogpieten. Extra leuk juist,:” heb jij gouden en zilveren piet gezien? Nee bij ons waren de paarse en de gele glitterpiet”
Ik kan geen enkel argument bedenken waarom zwarte piet niet kan worden vervangen door regenboogpiet. Als die pieten langs de schoorsteen kunnen, die inmiddels is vervangen door de centrale verwarming, kunnen ze ook wel langs de regenboog zijn geweest.
De pieten zijn dan ook nog steeds onherkenbaar voor bekenden.
Dan is het hele probleem toch opgelost, het is heel vreemd dat mensen perse aan die zwarte piet vasthouden. Onbegrijpelijk.
Zwarten zijn nu gewoon de nieuwe homo’s.
We zijn nog steeds niet bevrijd, worden gemarginaliseerd en uitgelachen.
Het is net zo fout als jodenvervolging.
Ons Israel, ons gay pride, compleet met boottocht, en eberhard met ZWARTE das op de boot, moet nog komen!!
Loes: Homoseksuelen zijn ook nog steeds niet overal geaccepteerd hoor. Laat dat even duidelijk zijn! Misschien wel in Amsterdam en als ze rijk en beroemd zijn. Maar in de provincie en bij mensen zonder geld is dat vaak nog steeds heel anders hoor.
Voor mij was dat niet anders. Zwarte piet was iemand die door de schoorsteen kroop om snoep en pakjes te brengen en als je stout was kreeg je de roe of werd je meegenomen naar Spanje.
Ik denk dat de meeste kleine kinderen niet weten wat er zich vroeger afgespeeld heeft en wat er allemaal gebeurd is met de zwart of donkere mede mens. Ik denk ook niet dat een klein kind hier aandacht zal besteden of over zal nadenken.
Voor een kind is sinterklaas een feest en wat is sinterklaas zonder zwarte piet die de snoep en pakjes komt brengen?
Ik vind het erg lullig dat sinterklaas en met name zwarte piet gebruikt word als statement tegen slaven arbeid. Niet alle slaven waren zwart, of zijn we dat vergeten? Dat de zwarte slaaf het bekendste is, betekend niet dat alle slaven zwart waren of nog altijd zijn.
Misschien begrijppen die tegenstanders van sinterklaas (wat veel al ook in hun eigen land gevierd word) dat zwarte piet niet meer dan een karakter is die in het sinterklaas verhaal opgenomen is. Het is een karakter die toevallig zwart is van de roet omdat hij/zij door de schoorsteen moest klimmen om de pakjes en snoep te bezorgen. Onder die roet laag kan bv ook een Aziaat zitten of een blanke, wie zal het zeggen?
Homo of hetero kun je verbergen. Mijn kleur kan ik niet verbergen.
Ontzettend jammer, die reactie van jou hierboven, Paul. Ik ben het vaak met je eens, maar nu sla je de plank volkomen mis.
Je schrijft:
Het lijkt er heel sterk op dat jij, net als veel andere witte Nederlanders, gewoon niet wilt accepteren dat er zwarte en andere niet-witte Nederlanders bestaan. Dat Nederland een door-en-door racistisch land is blijkt eruit dat veel witte Nederlanders hun niet-witte landgenoten uiteindelijk niet als gelijkwaardige inwoners van Nederland kunnen/willen zien. Ook jij schrijft weer: “wat veel al ook in hun eigen land gevierd word”. Kijk daar zit nu precies het probleem, want Nederland ís “hun eigen land”, de meeste zwarte critici zijn gewoon hier geboren en het is dus ook hún Sinterklaasfeest. Ze eisen het recht om mee te mogen praten over een feest dat ook hun feest is, als Nederlanders. Maar veel mensen, inclusief jij dus, blijven maar doen alsof “hun eigen land” niet hier is. Alsof ze gasten zijn en dus minder recht van spreken zouden hebben. Dat is een fundamentele racistische en nationalistische denkfout waar Zwarte Piet-fans echt overheen moeten zien te komen. Pas dan zullen ze serieus in gesprek kunnen gaan over de racistische blackface-traditie en luisteren naar de klachten van zwarte Nederlanders rond Zwarte Piet (bv dat veel zwarte kinderen in november racistisch gepest worden) en niet langer eenzijdig met historische verhaaltjes komen dat het nu eenmaal een traditie is, dat het geen slaaf was maar een schoorsteenveger, etc, etc.
Daar komt nog bij dat het niet alleen zwarte Nederlanders zijn die blackface willen afschaffen, maar gelukkig ook steeds meer witte. Ik ben zelf wit, en wil niet in een land wonen waar racisme gewoon gevonden wordt, en probeer eraan bij te dragen dat dat veranderd.
Ik zou nu verder kunnen gaan met diezelfde oudbakken pro-Piet argumenten weer te gaan weerleggen, maar daar begin ik niet aan. Nou goed, kort dan even: Als Piet zwart van roet is, waarom is zijn slavenpakje dan zo schoon, waarom zijn zijn lippen zo extra rood, waarom kroeshaar, waarom dom praten en doen zoals racisten dat historisch verwachten van zwarten? Waarom zouden kinderen geen pakjes kunnen krijgen van een andere figuur dan Zwarte Piet? Piet is er rond 1850 bijgesleept en kan dus net zo makkelijk weer afgeschaft worden. Het zijn de volwassenen die kinderen over Zwarte Piet vertellen, dat kunnen ze net zo goed niet doen. Geen centje pijn.
Maar goed, we gaan de discussie hier niet verder meer voeren, dat is al voldoende gebeurd in andere draden eerder. Sowieso taan de meeste Nederlandse discussie-sites vol met pro-blackface argumenten en gescheld op anti-racisten, en vol bedreigingen (daar beschuldig ik jou overigens zeker niet van hoor, Paul), en dat gaan we hier niet nog eens overdoen. De Doorbraak-website is een anti-racistische plek waar Zwarte Piet-critici zich veilig moeten kunnen voelen.
In Spanje vieren ze op 6 januari 3 Koningen (Reyes). Op die dag krijgen alle kinderen daar hun cadeautjes. Is dat niet een beter alternatief dan voor sinterklaas? Probleem opgelost lijkt mij.