Het jaarlijks verheerlijken van het kolonialisme via de Gouden Koets is een belediging van onze voorouders (met video)
Op 5 september demonstreerden zo’n vijftig mensen (op het hoogtepunt rond de honderd) tegen het gebruik van de Gouden Koets. Die moet met racistische panelen en al naar het museum. De sfeer was zeer strijdbaar en de sprekers maakten glashelder wat er mis is met die koets. Een van de sprekers was Regillio Vaarnold, mede-oprichter van de Decades of Heroes for the Elimination of Racism and Oppression (D’HERO). Die organisatie voerde vorig jaar actie tegen het huichelachtige optreden van de Amsterdamse burgemeester Eberhard van der Laan in het Zwarte Piet-debat. Hier het verhaal van Vaarnold.
Uit respect voor alle vrijheidsstrijders die tegen koloniale overheersing en onderdrukking hebben gestreden en ter nagedachtenis van helden als Fabi Labi, Ando Busiman, Adyáko Basiton Benti, Agidi Kadeti, Kofi Tyapaanda, Susanna Legina en ma Kato verklaart mensenrechtenorganisatie D’HERO zich solidair met de demonstratie van vandaag, georganiseerd door actiegroep De Grauwe Koets. Meer dan voorheen is de tijd aangebroken om een einde te maken aan het jaarlijkse ceremoniële ritje op de derde dinsdag van september. Het jaarlijks verheerlijken van de slavernij en het kolonialisme door nota bene de koning en de koningin is niet alleen een belediging voor de in ons land aanwezige nazaten van de halfnaakte Afrikaanse en Indonesische mannen die op het gewraakte zijpaneel van de Gouden Koets staan afgebeeld, maar is ook een belediging van onze voorouders die tegen de koloniale overheersing hebben gestreden en hun leven hebben gegeven voor onze “vrijheid”.
1. Namens mensenrechtenorganisatie D’HERO breng ik in herinnering dat Nederland een lange geschiedenis heeft van anti-zwart racisme, kolonialisme, slavernij en het anderszins onderdrukken van Afrikanen en burgers van Afrikaanse afkomst. De reactie en houding van de Nederlandse overheid naar aanleiding van de bevindingen van de VN-commissie tegen rassendiscriminatie eind vorige maand spreekt hierbij boekdelen.
2. D’HERO onderschrijft dat de transatlantische slavernij door de VN is bestempeld als een misdaad tegen de menselijkheid, en dat dit wordt geacht altijd zo te zijn geweest. Waar een “mea culpa” of “mea maxima culpa” op zijn plaats zou zijn, brengt de Nederlandse overheid nog ieder jaar een hulde aan haar koloniën.
3. D’HERO benadrukt dat zonder rechtsherstel (reparations) de vandaag de dag nog steeds aanwezige negatieve gevolgen van het kolonialisme en de transatlantische slavernij voor met name burgers van Afrikaanse afkomst, voort zullen blijven bestaan.
4. D’HERO doet al enige tijd een beroep op de Nederlandse overheid om uitvoering te geven aan de VN-resolutie voor “het internationale decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst” (2015 – 2024), met als thema ‘Mensen van Afrikaanse afkomst: erkenning, rechtvaardigheid en ontwikkeling’ (Resolutie A/Res/68/237).
5. D’HERO beschouwt de jaarlijkse verheerlijking van de slavernij en het kolonialisme in 2015, het eerste jaar van “het internationale decennium voor mensen van Afrikaanse afkomst”, niet alleen als een belediging voor burgers van Afrikaanse afkomst, maar ook als een handeling die in strijd is met internationale mensenrechteninstrumenten.
6. In het kader van rechtsherstel zou dit jaar afscheid nemen van het gewraakte zijpaneel van de Gouden Koets door de Nederlandse overheid een daad zijn die geheel in lijn is met de VN-resolutie en overige internationale mensenrechteninstrumenten.
7. Gezien de houding en reacties van de Nederlandse overheid in de afgelopen jaren valt een positieve bijdrage inzake de Gouden Koets helaas niet te verwachten. Rest ons voorlopig niets anders dan de overheid daar dan maar een handje bij te helpen.
8. D’HERO dankt alle personen en organisaties die de afgelopen jaren in het kader van de Gouden Koets tevergeefs een poging hebben gewaagd om de Nederlandse overheid te wijzen op haar verplichting om te streven naar gelijkwaardigheid voor alle burgers in onze maatschappij.
Regillio Vaarnold
Sorry… maar ikzelf zie het niet.
Als er mensen zijn die zich beledigt voelen door afbeeldingen van slaven, dan hebben zij schijnbaar het gevoel dat die slaven ‘hun’ zijn, en die blanken zijn ‘zij’.
Waarom? Omdat ze van die slaven afstammen? Dat geld maar voor een heel klein gedeelte van de gekleurde mensen. Of is het omdat zij zwart zijn en wij blank? Maar is dat dan niet evengoed discriminatie? Maar dan andersom?
Kunnen we niet gewoon afstappen van dat wij en zij-praten? De huidskleur zou er toch totaal niet meer toe mogen doen? Dus laat gewoon iedereen naar die afbeeldingen kijken zonder dat ‘wij’ en ‘zij’, en gewoon zien wat er staat. Dan zie je inderdaad slaven ja, dat was toen normaal, vandaag de dag is dat niet meer ok. Het was die tijd. Maar mensen die gekleurd zijn zouden dus op exact diezelfde manier ernaar toe moeten kijken. Er staan blanke en er staan gekleurde mensen op die afbeeldingen, en er is geen ZIJ en WIJ. Alleen HUN.
Laten we het nog maar weer eens uitleggen. Het is om moe van te worden: dat niet (willen?) begrijpen van racisme, en dan bof ik nog als witte dat ik persoonlijk niet dagelijks met racisme geconfronteerd wordt. Afijn, daar gaan we weer…
Dat zal best, maar dan zou ik je aanraden om eens echt een paar boeken over racisme te lezen in plaats van te zeggen dat het niet snapt.
Als je de teksten over de Gouden Koets (maar ook over Zwarte Piet bijvoorbeeld) leest op deze site, dan zul je nergens tegenkomen dat mensen beledigd zijn. Dat maak je er zelf van. Het gaat erom dat het racisme verheerlijkt in de afbeeldingen. En ook ik wil niet in een wereld leven waar racisme bestaat. Waar mensen met een andere huidskleur achtergesteld worden en bloot staan aan allerlei vormen van geweld.
Dat geldt voor best een boel mensen, maar daar het niet om. Het gaat erom dat de beelden op de koets zwarte en bruine mensen als onderdanig afbeeldt, en dat staat dus symbool voor alle zwarte mensen. Alle zwarte en bruine mensen in Nederland hebben last van racisme, ongeacht of hun voorouders ooit tot slaaf gemaakt zijn.
Omgekeerd hebben wij hier allemaal nog steeds profijt van die slavernij van toen, de rijkdom die toen over de ruggen van zwarte en bruine mensen is verworven is gebruikt om hier fabrieken, wegen, gebouwen mee te betalen en die staan er nog steeds.
Nee, omgekeerde discriminatie (of beter: omgekeerd racisme) bestaat niet. Racisme is een wereldwijde ordening die al eeuwenlang bestaat. Ook al zou een zwart of bruin persoon iets algemeens negatiefs zeggen over witten, dan nog is dat onvergelijkbaar omdat hij niet macht heeft om zijn mening kracht bij te zetten. Het systeem van vitte mensen heeft nog steeds vrijwel alle macht op aarde.
Dat zou mooi zijn, maar huidskleur doet er wel degelijk toe. Als witte jongere wordt je niet dagelijks op straat aangehouden door de politie, wordt je niet gediscrimineerd op de arbeidsmarkt, worden er geen racistische grappen over je gemaakt in de Sinterklaas-tijd, etc. Door te zeggen dat we maar kleurenblind moeten worden, stel je voor om de ogen te sluiten voor de realiteit die zwarte en bruine mensen dagelijks meemaken. (En die wij meemaken, als we dus bij sollicitaties worden voorgetrokken t.o.v zwarte en bruine kandidaten bv)
Maar dat kan dus niet, want we zijn allemaal opgevoed hier in Nederland met het idee dat wit beter is, ja zelfs zwarte en bruine Nederlanders geloven dat.
Nee, dat was toen ook niet “normaal”, want de tot slaaf gemaakte mensen waren voortdurend in verzet. Alleen in kringen van witte eigenaren van zwarte mensen vond men het normaal. Alleen al aan het feit dat jij denkt dat het wel “normaal” was laat al zien hoezeer je denkt in de traditie van witte en rijke mensen. Je hebt hun gedachten van toen dat het “normaal” was overgenomen (is je ingepompt via onderwijs, films, etc) en hoe kan je dus ‘neutraal’ naar die Koets m’t afbeeldingen van toen kijken?
Nee dus, het is een symptoom van racisme dat witte mensen denken dat hun kijk ‘neutraal’ is. Zwarte en bruine zien niet hetzelfde plaatje op de koets. Zij zien zichzelf en hun voorouders afgebeeld, zij zien dat het verzet van toen weggemoffeld is en vervangen door dienstbaarheid. Jij ziet dat niet en dat bewijst hoezeer ook jouw blik gekleurd is (wit)! Dat accepteren is een eerste belangrijke stap in de anti-racistische strijd.
Ik zou ervan gemakshalve maar van uitgaan dat we pas kleurenblind kunnen gaan kijken als zwarte en bruine mensen overal ter wereld aangeven dat ze geen racisme meer ervaren, en dat gaan jij en ik niet meer meemaken.
Nou ja, in ieder geval bedankt voor je open reactie. Wordt gewaardeerd, Marius!