Suske en Wiske: in de stripwereld houden witte mensen de pen vast
De uitgever en bepaalde stripkenners lijken tot op vandaag voet bij stuk te houden. Een van hun argumenten is dat Lambik toch ook een karikatuur is. “Hij staat ook niet symbool voor de gemiddelde Vlaamse man”, reageerde Ruth van Ammel van Standaard Uitgeverij. Klopt, maar de vergelijking gaat niet op. Lambik wordt geflankeerd door Sidonia, Jerom, Suske, Wiske en vele andere blanke stripfiguren. Er is ‘blanke diversiteit’. Zwarten en andere minderheden worden in vele strips met één verschijning gestereotypeerd, en dan nog meestal in een bijrol. Het grootste verschil tussen een blanke en een zwarte persoon die stereotiep worden afgebeeld, ligt echter in wat Landry Mawungu (Minderhedenforum vzw) terecht stelt: “Zwarte mensen zijn in het verleden structureel zo afgebeeld. Dat speelt in op onze collectieve beeldvorming”. Dat is precies wat het ORBIT erfgoedproject “Brussel Zwerft” aantoonde. Op veel voorwerpen uit het recente verleden staan stereotype beelden: knikkende negerspaarpotten, tabaksdozen met ‘negerpromo’… Ook de stripwereld deed haar duit in het zakje, met Kuifje in Kongo, Tiny en haar hulpje Cacao, Jommeke, Blondie en Blinkie… De “zwarte aap” van dit nieuwe Suske en Wiske-verhaal komt dus niet zomaar uit de mouw, hij rust op de armen van een pijnlijke traditie van koloniale denkbeelden, die aan de basis stonden (en staan) van een wereld opgedeeld in superieure blanken en inferieure zwarten. Zowel in de stripwereld als in de ’echte‘ wereld houden vooral blanke mensen de pen vast. Minderheden worden binnen én buiten de strippagina’s met grote regelmaat op hun anders-zijn ‘gepakt’ door stereotypering. Mochten minderheden in het dagelijkse leven gelijk behandeld worden, en evenveel kans maken op kwalitatief werk en betaalbare, degelijke woningen, dan zouden dergelijke tekeningen veel minder ophef veroorzaken.
Thomas Peeters in De aap komt uit de mouw: ‘Suske en Wiske’ moeten dringend in het diversiteitsbad (Orbitvzw)