De Gelderlander plaatst dehumaniserend stuk over vermoorde trans vrouw

Nieuwe anti-racistische Pride-vlag.
Nieuwe anti-racistische Pride-vlag.
Op maandag 2 oktober 2017 verscheen in De Gelderlander een artikel van de hand van Berrie van Helden en Eric van der Vegt over de gruwelijke moord op transpersoon Bianca die sekswerk deed in Arnhem.

De schrijvers van het artikel zijn het tijdperk van de negentiende-eeuwse rondreizende “freak shows” duidelijk nog niet ontgroeid. Het stuk hangt aaneen van ontmenselijkende terminologie, schuimbekkend sensationalisme en een compleet gebrek aan respect voor een medemens die op afschuwelijke wijze om het leven is gekomen. Alles aan Bianca wordt in twijfel getrokken; van haar naam tot haar leeftijd tot haar vrouwzijn (dat laatste meer dan eens).

Van Helden en Van der Vegt lijken hun beeld van transpersonen te hebben gebaseerd op een mengeling van shock docs uit de jaren negentig, iets te veel bezoekjes aan de “shemale”-categorie van hun favoriete pornosite en hun eigen losgeslagen fantasie. Het resultaat is een stuk dat transpersonen tot weinig meer dan fascinerende (en in de ogen van de schrijvers duidelijk ook afstotelijke) objecten maakt en dat daarmee ronduit schadelijk is.

Sekswerker

Laten we beginnen bij de kop van het stuk en de eerste misser. Beste Berrie en Eric, als een woord ook gebruikt wordt in bedenkelijke carnavalskrakers, dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat je misschien even op zoek moet naar een andere term. “Transseksueel” kan niet meer, punt. Gebruik in plaats daarvan “transpersoon” of “transvrouw”. Geen discussie, gewoon doen.

Het woord “transvrouw” kennen de heren overigens wel, want ze gebruiken het in de eerste zin van het stuk. Maar dan wel met “zogeheten” ervoor. De zogeheten journalisten weten eigenlijk wel hoe het hoort, maar hebben toch wat weerstand tegen dat politiek correcte gedoe waarbij je mensen met respect behandelt.

Mochten de heren zelfs sekswerkers met enige mate van respect willen bejegenen, dan zouden ze eens gek kunnen doen en ook de term “prostituee” kunnen droppen, omdat dit woord per definitie een passieve betekenis heeft (geprostitueerde) en dus een gebrek aan zelfbeschikking suggereert. “Sekswerker” is een goed alternatief.

Geweld

Vervolgens maakt het stuk duidelijk dat Bianca met buitensporig veel geweld om het leven is gebracht. Een buurtbewoner zag bloedvegen op de muur en de dader liet een lang bloedspoor achter in de buurt. Heel eventjes blijft de minachting achterwege. Zoveel geweld, dat verdient zelfs een transvrouw niet [/sarcasme].

Extreem geweld tegen trans vrouwen die sekswerk doen, is helaas niet ongebruikelijk. Mannen geilen op het idee van seks met een transvrouw en worden vervolgens achteraf gewelddadig omdat ze het idee niet kunnen verkroppen dat ze seks hebben gehad met iemand ‘die eigenlijk een man is’ (hun beleving, niet de werkelijkheid). De transvrouw moet die geïnternaliseerde extreme homohaat vervolgens met de dood bekopen.

Schuld

Berrie en Eric doen in de rest van het stuk hun uiterste best om tenminste een deel van de schuld bij het slachtoffer neer te leggen, haar nog verder te ontmenselijken en de mogelijke gedachtegang van de dader te legitimeren naar de lezers toe. Ze noemen Bianca “een man met vrouwelijke kenmerken”. Ze maken duidelijk dat Bianca mogelijk niet helemaal eerlijk was over haar leeftijd (altijd een goede reden om iemand een kopje kleiner te maken, nietwaar?). Ze vertellen ons dat het bij transsekswerkers “in vrijwel alle gevallen om mannen gaat die er door operaties en laserbehandelingen op en top uitzien als een vrouw, maar die hun mannelijk geslachtsdeel hebben behouden”. Hebben de heren hier onderzoek naar verricht en zo ja, met wat voor onderzoeksmethode anders dan het raadplegen van de eigen vooroordelen? De suggestie wordt gewekt dat de klant wellicht in de veronderstelling verkeerde van doen te hebben met een ‘echte vrouw’ en dat hij werd ‘belazerd’ door Bianca.

Berrie en Eric, ik heb nieuws voor jullie. Trans vrouwen die sekswerk doen, adverteren met het feit dat ze trans zijn. Daar is namelijk een markt voor. Porno met trans vrouwen die een penis hebben is extreem populair en de meeste kijkers ervan zijn mannen die zichzelf als heteroseksueel omschrijven. Trans vrouwen die sekswerk doen, lopen een onevenredig grote kans het slachtoffer te worden van extreem geweld door klanten. Denken jullie werkelijk dat een transvrouw die sekswerker is bij wijze van verrassing haar penis uit haar broek haalt…?

Dit nog even afgezien van de vraag hoe jullie eigenlijk weten wat Bianca tussen haar benen had en waarom dat jullie zaak zou zijn. We hebben het hier over iemand die net op afschuwelijke wijze om het leven is gebracht. In welke werkelijkheid is het dan acceptabel om het over de geslachtsdelen van de overledene te gaan hebben…? Zouden jullie je eigen stuk nog eens willen lezen en je daarbij willen verplaatsen in een van Bianca’s nabestaanden?

Riooljournalistiek

Er is met dit stuk zo verschrikkelijk veel mis dat ik het volstrekt onbegrijpelijk vind dat er niets is aangepast na reacties van onder andere Mounir Samuel, diverse andere transactivisten en – aan een van de comments op de site van De Gelderlander te zien – ook vaste lezers die niet zitten te wachten op dit soort walgelijke riooljournalistiek.

Beste redactie van De Gelderlander, haal dit vod in vredesnaam van jullie site af, voor Bianca en voor alle andere transmensen die niets meer van de maatschappij vragen dan als mens te worden behandeld. En Berrie en Eric: houd het voortaan maar bij stukjes over containerbrandjes, of onderwijs jezelf en leer begrijpen waarom heel erg veel mensen terecht heel erg boos zijn over dit stuk.

Petra de Jong