Schandalige blackface-boot bij Brabantse Dag-parade in Heeze
Afgelopen zondag bij de Brabantse Dag-parade in Heeze kwam wagenbouwersgroep “Ge wit ’t oit noit nie” op de proppen met een complete blackface-boot. Tientallen witte vrijwilligers hadden zich helemaal zwart geverfd en verkleed als Afrikanen, om tijdens de optocht met speren te zwaaien en “oeleboele” te roepen.
De blackface-boot moest de “Witte Paters” verbeelden die onder andere vanuit het voormalige (in 1987 gesloopte) missiehuis Sint Charles in Boxtel naar het continent Afrika gingen om daar zieltjes voor de rooms-katholieke kerk te winnen. Om dat nog net iets beter te kunnen doen, en waar mogelijk “geen dwang of geweld” te gebruiken (aldus een woordvoerster van de wagenbouwersgroep), verdiepten de paters zich in de cultuur en taal, bouwden scholen en ziekenhuizen en zetten in op ‘diversiteit’ (betrek zwarte paters bij witte repressie) om zoveel mogelijk moslims te bekeren tot het katholicisme. Het “beschavingsoffensief” van missionarissen vormde een integraal onderdeel van de koloniale “scramble for Africa”. Hun taak was in de eerste plaats het “pacificeren” van de “inheemsen”, en de kennis die werd opgedaan over lokale taal en gewoonten was militair gezien mooi meegenomen.
Afgelopen zondag in Heeze (Brabant): met een blackface-boot werd het koloniale project van katholieke missionarissen op een voetstuk gezet. Tientallen witte mensen hadden zich zwart geverfd, zwaaiden met speren en riepen de hele tijd "oeleboele". Meer: https://t.co/4HnMYsBHcm pic.twitter.com/mv7JCETJPK
— Doorbraak Eu (@Doorbraakeu) August 29, 2018
(De integrale vier minuten durende video van Omroep Brabant kun je helemaal onderaan bekijken.)
“Karibu Sana” (“welkom”) riepen de blackface-deelnemers op de boot, nadat de Witte Pater-acteurs zich zo aardig onder hadden gedompeld in een Afrikaanse cultuur. De aanvankelijke ‘weerstand’ en ‘oh zo andere cultuur’ van de Afrikanen werd verbeeld door het zwaaien met speren en dreigende kreten die totaal onverstaanbaar waren. Dat gold ook voor de tekst van een “vrolijk” liedje. De vrouwen hadden Masai-achtige gezichtssieraden als een laagje over hun blackfaced gezichten heen. Ze waren blootsvoets en gekleed in kleurige doeken. De voor de “patres albi” kenmerkende witte habijten moesten de tegenstelling tussen westerse en Afrikaanse cultuur verduidelijken: de sobere kruisvarende en hardwerkende katholieken versus de kleurrijke, levendige, wilde, vrolijke Afrikanen.
De “Witte Paters” kenmerkten zich door een racistisch paternalisme, en dat bij het naspelen van hun praktijken gebruik werd gemaakt van de door-en-door racistische traditie van blackface is niet verrassend. Kennelijk is het hele dekoloniale debat over het racisme van Zwarte Piet langs de jonge witte wagenbouwers heen gegaan en heeft niemand zich achter de oren gekrabt bij het full body blackfacen van witte vrouwen. We hebben geen zwarte vrouwen in onze groep, leek men gedacht te hebben, dus dan trekken we maar zelf een zwarte huid en cultuur aan door schmink en kleding, opgelost!?
Er waren redelijk wat toeschouwers die met open mond dit racistisch vertoon voorbij zagen komen. ”Dit kan toch niet meer!”, en: “Dat doe je toch niet, zeker niet na alles rondom Zwarte Piet?!” De commentatoren van Omroep Brabant kwamen echter niet verder dan wat eurocentrisch en paternalistisch onze-neus-bloedt-ook-al-zien-we-blackface geneuzel. Het is tekenend dat geen enkele medewerker, journalist, ambtenaar of lid van de “vakjury”, helemaal niemand, openlijke kritiek heeft geleverd op de blackface-boot. De Brabantse Dag, de wagenbouwers, de theaterparade én Heeze hebben nog een hele lange anti-racistische weg te gaan.
Puk Pent
"Het ging niet om een slavenschip", zegt organisator Harald van Schie in https://t.co/7SghyTC83x
Dat klopt. Het probleem is dat jullie full body blackface geen probleem vinden. Dat jullie een positief beeld schetsen van de koloniale onderdrukking door de katholieke kerk!
— Doorbraak Eu (@Doorbraakeu) August 29, 2018
Organisatie zegt zich "altijd" te "distantiëren van discriminatie". Maar heeft nooit de tijd genomen om zich te verdiepen in wat racisme is, blijkt wel uit hun blackfacing. Verder beweren ze hier ook nog eens dat de kolonialen de Afrikanen "hielpen": https://t.co/DJH3x63Vd2
— Doorbraak Eu (@Doorbraakeu) August 29, 2018
Het kan altijd erger! Niet alleen werden kolonialisme & katholicisme op een voetstuk gezet via een blackface-boot vol witten die "oeleboele" riepen & met speren zwaaiden. Er waren ook nog 4/5 mensen aan de kant die "ebola, ebola" riepen!
Meer over de boot https://t.co/4HnMYsBHcm
— Doorbraak Eu (@Doorbraakeu) August 30, 2018
Voor wie dacht dat de blackface-boot van Heeze ( https://t.co/4HnMYsBHcm ) een uitzonderlijk fenomeen was. Bij het carnaval in Rossum en Oldenzaal gingen in februari hele groepen als "inboorlingen". Koloniaal racisme is nog heel 'gewoon' in Nederland: https://t.co/ARr1G9YYKv pic.twitter.com/YVqdxnM7PM
— Doorbraak Eu (@Doorbraakeu) August 31, 2018
Racist damage control in Brabant #EpicFail
Critici krijgen koloniale propaganda voorgeschoteld:
Blackface-boot? Niets aan de hand! Men wilde slechts een "historisch feit" uitbeelden: dat katholieke kolonialen "liefdadig" waren en "verbinding" zochten.https://t.co/MsM4oFxFuj
— Doorbraak Eu (@Doorbraakeu) August 31, 2018
Nederlanders zijn een hypocriet volkje. Ze stonden vooraan in de rij om het land Zuid Afrika terecht te veroordelen om hun oneerlijke rassensegregraties en onderdrukkingen. De naam van die politiek heette apartheid. Het is het beroemdste en beruchtste Nederlandse woord in de wereld, iets waar Nederland niet trots op hoeft te zijn.
We zitten nu in een hele aparte situatie, in Zuid Afrika werd apartheid als iets normaals gezien terwijl de hele wereld er overheen viel.
Nederland kent nu eenzelfde soort situatie. Bijna de hele wereld vindt Zwarte Piet puur racisme. De meerderheid van Nederland vindt van niet. Zie grote overeenkomsten met Zuid Afrika ten tijde van de apartheid qua zienswijze over racisme.
Ben in ruim 50 landen geweest en ben racisme overal tegengekomen, maar moet helaas wel constateren dat er maar weinig landen zijn waar racisme zo welig tiert dan in Nederland.
Nog erger vind ik dat veel Nederlanders niet in staat zijn om racisme te herkennen, laat staan de definitie ervan weten.
Het bewijs zijn die schandalige racistische optochten. Het omarmen en verdedigen van Zwarte Piet etc etc. Het wordt gezien als iets onschuldigs, een feestje. Terwijl er toch rassen worden weggezet als dom, lui en klungelachtig.
Racisme is een normale zaak in Nederland, gelukkig zie ik wel steeds meer Nederlanders er over discusseren en nadenken, maar dat is nog een grote minderheid. Nederland heeft een hele lange weg te gaan.
Condor
Helaas stond maar een heel klein groepje Nederlanders vooraan om de apartheid in Zuid-Afrika te veroordelen. De meeste Nederlanders waren er simpelweg voor. Misschien dat dat ergens in de loop van de jaren 80 iets anders werd, vlak voor het systeem (officieel dan) opgedoekt werd.
Wat zouden Brabanders ervan vinden als Hollanders de tijd van Staats-Brabant zouden naspelen? Scenario: een bestuurder vergeet een flutbeslissing aan Den Haag voor te leggen en krijgt van een hoge Haagse Ome te horen, wat dat boerke wel niet denkt.