Als zelf-bevrijde queer moslim ben je een mooie exotische fantasie tot je kritiek op het Westen uit
In de huidige gepolitiseerde tijdgeest worden homorechten van allerlei kanten gekaapt voor politiek gewin. Dit stelt veel biculturele (moslim-)LHBTIQ’ers voor onmogelijke keuzes. Stichting Maruf durft zich duidelijk uit te spreken in grote prangende vraagstukken en formuleert een heldere reactie op populistische politici die in naam van homorechten de islam bestempelen als een wrede ideologie en daarmee het bestaan van queer moslims niet alleen ontkennen (en onmogelijk maken) maar ook bijdragen aan de tweedeling binnen de islamitische gemeenschap. Suhonic: “In de afgelopen jaren hebben we op een heel activistische manier academische concepten als homo-nationalisme naar de dagelijkse praktijk weten te vertalen. Homo-nationalisme is een systeem waarin het Westen zichzelf bijzonder exceptioneel en superieur acht omdat hier in de afgelopen decennia homorechten snel ontwikkeld zijn. Het idee ontstaat al snel dat dit altijd al zo was en homorechten dus inherent horen bij de Nederlandse of westerse nationaliteit(en). Iedereen die LHBTIQ-rechten niet accepteert, of anders ziet, is dus niet westers en daarmee ook niet welkom. Kijk maar naar politici die zeggen: ‘Kijk, moslims hebben moeite met homoseksualiteit, hun identiteit en denken staat haaks op onze samenleving.’ Overigens leven we ondertussen in een tijd van post-homo-nationalisme waarin zelfs linkse partijen die concepten overnemen. Dat zie je in het onbewuste idee van ‘o we moeten moslimhomo’s helpen want dan kunnen ze mooi de dialoog voeren in de eigen gemeenschap zodat ze allemaal mee kunnen in onze westerse ontwikkeling’. Als zogeheten zelf-bevrijde queer moslim zit je eigenlijk bij voorbaat vast in al deze frames. Je bent een mooie exotische fantasie tot je kritiek op het Westen uit of bepaalde zaken in de samenleving aan de kaak stelt. Je queerness maakt je wit, tot het moment dat je moslim-identiteit naar voren komt, dan ben je opeens weer zwart.”
Mounir Samuel in “Als zelf-bevrijde queer moslim ben je een mooie exotische fantasie tot je kritiek op het westen uit” (Groene)