Bang voor de zwarte
Toen in Haïti een aardbeving plaatsvond, verschenen er al snel berichten dat er op grote schaal geplunderd werd. Want ja, een land met zwarte bewoners. De verhalen over plunderingen bleken niet te kloppen. De media deden gewoon wat ze nu met vluchtelingen ook doen: slachtoffers veranderen in daders. Waarom? Omdat ze niet-blank zijn. Bij aardbevingen in Japan hoor je namelijk nooit wat over plunderingen. Niet omdat ze er niet of juist wel zijn, maar omdat Japanners worden gerekend tot westerlingen. Voor hen hoef je niet bang te zijn. Dus denken we ook niet aan plunderingen. In Nederland zie je hetzelfde patroon. Demonstranten die gebruik maken van hun democratische rechten en een stil protest houden tijdens de intocht van Sinterklaas worden gezien als een gevaar voor de samenleving en onthaald op een golf van agressie. Woeste types daarentegen die democratische bijeenkomsten verstoren en weerloze vluchtelingen aanvallen, lijken van niemand wat te duchten te hebben. We vinden het eventjes erg en gaan dan gauw weer over tot de orde van de dag. Wit geweld is niet besmettelijk, denken we. Geweld met een andere kleur wel. Toen er een paar jaar geleden veel te doen was over problemen met Marokkaans-Nederlandse jongeren, werd er voortdurend in de media gewaarschuwd voor ‘Parijse toestanden’. Het sloeg nergens op. Nu hoor je echter niemand de extreem-rechtse tendens extrapoleren. Dat is altijd al zo geweest. De NSU-moorden hebben tot geen enkele angstcampagne geleid, ook al behoren ze tot de meest dodelijke terreurdaden van deze eeuw. De meeste mensen zijn zelfs niet bekend met die extreem-rechtse misdaden, want tja, ze werden gepleegd door westerlingen. Die boezemen geen angst in. Dagelijks worden er vrouwen aangerand en het kost heel veel moeite om dat probleem op de agenda te krijgen. Niemand interesseert het echt. Maar een gerucht over een aanranding door een vluchteling verspreidt zich als vuur in een pak hooi. Dan is het ineens een groot maatschappelijk probleem. Niet vanwege het slachtoffer, maar vanwege de – vermoedelijke – dader.
Francisco van Jole in Bang voor de zwarte (Joop.nl)