De Fabel van de illegaal 82/83, voorjaar 2007
Auteur: Gerrit de Wit
Nazi's tegen Poolse arbeiders
Op zaterdag 27 januari 2007 demonstreerden aanhangers en leden van de Nederlandse Volks Unie (NVU) in Apeldoorn tegen de komst van Poolse arbeiders. Dat ontaardde weer eens in een nazi-festijn van jewelste en de politie greep opnieuw niet in. Op diezelfde zaterdag werd wereldwijd herdacht dat 62 jaar geleden concentratiekamp Auschwitz werd bevrijd.
Neo-nazi's in Apeldoorn verkleed als linkse autonomen, een uit Duitsland overgewaaid fenomeen. Op het spandoek is het logo van Anti-Fascistische Aktie (AFA) te zien, maar dan met de tekst "Nationaal-Socialistische Aktie". Op het spandoek staan verder de cijfercombinaties 14 en 88 en is een SS-doodskop te zien |
Het thema van de demonstratie was "Grenzen dicht voor goedkope Oost-Europese arbeiders! Weg met de EU! Weg met het neo-liberalisme!". Zo trapte men af voor de NVU-verkiezingscampagne voor de Provinciale Staten-verkiezingen in Gelderland. De mars trok meer dan 100 deelnemers, waaronder veel aanhangers van de nazistische Nationaldemokratische Partei Deutschlands (NPD), en liep uit op een verheerlijking van het nationaal-socialisme en Adolf Hitler. Er werd muziek gedraaid van Duitse nazi-bands als Stahlgewitter en Sturm 18. Van de laatste band viel het nummer "ZOG" te beluisteren. Dat verwijst naar het begrip "Zionist Occupied Government", waarmee antisemieten aangeven dat "de joden" achter de schermen aan de touwtjes zouden trekken. Van de band Landser werd het nummer "Polacken Tango" gedraaid en luidkeels door de aanwezigen meegezongen. In dat nummer wordt de Poolse bevolking weggezet als "schijtvolk", leugenachtig, minderwaardig en niet-arisch. Leden van Landser werden eind 2003 veroordeeld wegens opruiing, oproepen tot haat en geweld tegen migranten en Joden, en het verspreiden van nazi-propaganda. De demonstranten zongen het Horst Wessel-lied, totdat NVU-voorzitter Constant Kusters hen onderbrak. Het lied zou namelijk van de politie niet gezongen mogen worden. Wel werd massaal het Hitlerjugend-lied "Ein junges Volk steht auf, zum Sturm bereit" gezongen en meerdere keren werd de Hitlergroet gebracht. Ondanks al deze strafbare feiten liet de politie, zoals gebruikelijk bij NVU-demonstraties, alles op z'n beloop en greep nauwelijks in.
Pianosnaar
Sommige aanwezigen liepen in T-shirts van de nazistische terreurorganisatie Combat 18, anderen droegen spandoeken met de cijfercombinaties 14 en 88. Het getal 14 staat voor "14 words", oftewel "We must secure the existence of our people and a future for white children". Het bekendere getal 88 staat voor "Heil Hitler". Er werden vlaggen van de keizerlijke marine uit de Eerste Wereldoorlog meegedragen, en vlaggen van het Duitse Derde Rijk waarmee de nazi's tot 1935 wapperden. Ook werd er geld opgehaald voor "de politieke gevangenen", de NVU-aanhangers Michael Krick, Robbie Groeneveld en M. van T. Die werden in oktober 2006 veroordeeld voor het uit racistische motieven in elkaar slaan van een willekeurige Antilliaanse man, verboden wapenbezit en het in bezit hebben van racistische T-shirts. Verder werd een minuut stilte gehouden voor de opgehangen Iraakse dictator en massamoordenaar Saddam Hussein, "een sleutelfiguur in de anti-zionistische bevrijdingsstrijd". Ook buiten demonstraties om laat de NVU duidelijk zien waar men voor staat. Recentelijk stelde voorzitter Kusters dat hij kinderen van linkse Kamerleden dodelijk wil "afspuiten". Ook wil hij de 76 Kamerleden die voor het generaal pardon stemden aan een pianosnaar ophangen. Die manier van ophangen is bekend uit nazi-Duitsland.
De demonstratie verliep niet zonder slag of stoot. De politie en ME hadden de grootste moeite om honderden woedende Apeldoornse jongeren en buurtbewoners op afstand te houden. Die riepen leuzen als "kankernazi's" en "kankerduitsers", en daagden de NVU-aanhang uit. Een 79-jarige man wilde een demonstrant met een runenteken op zijn achterhoofd te lijf gaan, maar hij werd weerhouden door de politie. De man verklaarde zelf de oorlog meegemaakt te hebben. "De Duitsers hielden me als jongen twee dagen in het Gestapo-hoofdkwartier vast om te vertellen waar m'n vader was. Die hebben ze toen opgepakt en in Kamp Amersfoort gestopt. Ik ben weer onder behandeling van een psycholoog. En nu marcheren ze hier dus weer".
Neo-liberalisme
Tijdens de demonstratie werd een toespraak gehouden door Jeugdstorm Nederland-kopstuk Alwin Walther. Hij ging daarbij tekeer tegen de EU die Polen en andere Oost-Europeanen in staat zou stellen om "al onze banen weg te stelen". Het neo-liberalisme zou volgens Walther "de eigen identiteit en nationaal bewustzijn criminaliseren en vernietigen". Daardoor zou "de volkswaarde" ingeruild worden "voor egoïsme en individualisme". Hij had het verder over "de oneerlijke concurrentie tussen kapitalistische multinationals en het kleinbedrijf". Ook sprak hij zich uit tegen de bezuinigingen in de zorg die het gevolg zijn van de neo-liberalisering. Die bezuinigingen zouden volgens Walther linea recta aan "gelukszoekers uit Derde Wereld-landen gedoneerd worden, dit terwijl ons eigen volk letterlijk in de stront kan blijven liggen". Nationaal-socialisten zouden dat volgens hem ongedaan gaan maken en zorgen dat "de ouden van dagen de zorg krijgen die zij nodig hebben en verdienen".
De NVU ageert al jarenlang tegen de EU, het neo-liberalisme en "de globalisering". Men doet zich daarbij voor als de belangenbehartiger van werkend Nederland en zegt in de bres te springen voor het behoud van de sociale voorzieningen. Zo probeert men heel opportunistisch zieltjes te winnen. Maar primair verzet de NVU zich tegen het neo-liberalisme en "de globalisering" omdat "de joden" daar achter zouden zitten. Die zouden lokale culturen en identiteiten kapot willen maken en de wereldhegenomie willen verkrijgen. Nationaal-socialisten keren zich dan ook eigenlijk alleen tegen een "internationaal kapitalisme", zeg maar het veronderstelde "Joodse kapitalisme", dat "ons eigen nationalistisch economisch beleid" zou bedreigen. De nationaal-socialistische visie verwerpt ook de klassenstrijd, want de klassen zouden nauw met elkaar samen horen te werken ten bate van "het volk". Dat noemt men ook wel solidarisme of corporatisme.
Aanhangers van de NVU met vlaggen van de keizerlijke marine uit de Eerste Wereldoorlog |
Ruzie
Al voor de demonstratie werd er vanuit extreem-rechtse kringen forse kritiek geuit op het gekozen thema. Meerdere extreem-rechtse activisten vonden het schandalig dat de NVU zich uitspreekt tegen de komst van Poolse arbeiders. Die blanke en "arische" bloedbroeders zouden niet geweerd of beschimpt dienen te worden, en de NVU zou zich moeten richten op het weren van niet-westerse arbeiders. Ook na de demonstratie werd er geklaagd. Op het fascistische webforum Stormfront Nederland en Vlaanderen schreef Tim Mudde, voormalig bandlid van Brigade M en stuwende kracht achter het extreem-rechtse postorderbedrijf Fenris Postorder: "Hitlerjugend-lied, marcherende Duitsers, een aantal werkschuwe parasieten tussen de demonstranten en als slagroom op de taart de Polacken Tango. Gek hè, dat het na meer dan 30 jaar nog niks is met de NVU? Ik schaam me diep als nationalistische Europeaan." Kusters reageerde als een gebeten hond. "Onder jouw bezielende leiding is de CP'86 verboden en was het een puinhoop. Ga nu niet zeggen hoe het beter moet, want je doet zelf niets. Behalve geld verdienen aan de door jou zo gehate Duitsers, door middel van je internetwinkeltje en optredens in Duitsland aan marcherende Duitsers." Verder wees Kusters er op dat Mudde getrouwd is op 20 april, niet geheel toevallig de geboortedatum van Adolf Hitler, en dat Mudde vroeger zelf ook vaker de Hitlergroet heeft gebracht.
Jodenstreken
Marc Peters, een van de leiders van het fascistische Nationaal Collectief, noemde de demonstratie "een blamage voor de ganse beweging. Ook ik schaam me dat het Nationaal Collectief hier actief aan heeft geparticipeerd. En het dan raar vinden dat de toeschouwende menigte jullie uitjouwt en bijna bespuugt." Peters verweet "de drol" Kusters verder dat hij niet tegen kritiek kan en "uitsluitend uit is op zelfverheerlijking". Een andere forumdeelnemer vond dat "de NVU onder de huidige lijn het niet meer waard is om zich Nederlands te mogen noemen, jullie zijn een stel pseudo-Duitsers en zetten de ganse beweging te kakken met jullie waanideeën". Ook Walther deed op het forum een flinke duit in de zak. Hij verdedigde de NVU en noemde de criticasters Mudde en Peters "hypocriete nationalisten" die afgeven op "wat radicalere groepen". Ook schreef hij dat een internet-profiel van Peters vol zou staan met Duitse nazi-bands en dat Peters regelmatig nazistische tatoeages aan zou brengen bij gelijkgestemden. En net als Kusters verweet Walther Mudde ook dat hij geld verdient aan "marcherende Duitsers" door de verkoop van cd's met Duitse marsliederen die ook op de demonstratie werden gezongen. "Dit zijn in de volksmond jodenstreken!", aldus de immer subtiele Walther.
De demonstratie heeft in ieder geval niet erg bijgedragen aan de profilering van de NVU als belangenbehartiger van werkend Nederland. Wat blijft hangen is het terechte beeld van een bende kaalkoppen met een ziekelijke hang naar de hoogtijdagen van het Derde Rijk. En daar zitten gelukkig weinig mensen op te wachten. De demonstratie zal dan ook waarschijnlijk geen positief effect hebben op de electorale kansen bij de komende verkiezingen. Verontrustend is wel dat onder het mom van de vrijheid van meningsuiting mensen de straat op mogen die het liefst die vrijheid van meningsuiting meteen af willen schaffen. Het gaat hier om mensen die hoogstpersoonlijk de gaskranen weer open zouden draaien om Joden af te maken als ze de kans kregen, zoals hun voorgangers in de Tweede Wereldoorlog. Gemeentebestuurders verschuilen zich de laatste jaren achter het recht op demonstratie, en werken, veelal met tegenzin, mee aan NVU-demonstraties. Maar bestaat er nog wel een recht op demonstratie wanneer er structureel strafbare uitingen plaatsvinden en oproepen tot misdaden tegen de menselijkheid gedaan worden?
Terug