De Gelderlander plaatst dehumaniserend stuk over vermoorde transvrouw
Op maandag 2 oktober 2017 verscheen in De Gelderlander een artikel van de hand van Berrie van Helden en Eric van der Vegt over de gruwelijke moord op transpersoon Bianca die sekswerk deed in Arnhem.
De schrijvers van het artikel zijn het tijdperk van de negentiende-eeuwse rondreizende “freak shows” duidelijk nog niet ontgroeid. Het stuk hangt aaneen van ontmenselijkende terminologie, schuimbekkend sensationalisme en een compleet gebrek aan respect voor een medemens die op afschuwelijke wijze om het leven is gekomen. Alles aan Bianca wordt in twijfel getrokken; van haar naam tot haar leeftijd tot haar vrouwzijn (dat laatste meer dan eens).
Van Helden en Van der Vegt lijken hun beeld van transpersonen te hebben gebaseerd op een mengeling van shock docs uit de jaren negentig, iets te veel bezoekjes aan de “shemale”-categorie van hun favoriete pornosite en hun eigen losgeslagen fantasie. Het resultaat is een stuk dat transpersonen tot weinig meer dan fascinerende (en in de ogen van de schrijvers duidelijk ook afstotelijke) objecten maakt en dat daarmee ronduit schadelijk is.
Sekswerker
Laten we beginnen bij de kop van het stuk en de eerste misser. Beste Berrie en Eric, als een woord ook gebruikt wordt in bedenkelijke carnavalskrakers, dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat je misschien even op zoek moet naar een andere term. “Transseksueel” kan niet meer, punt. Gebruik in plaats daarvan “transpersoon” of “transvrouw”. Geen discussie, gewoon doen.
Het woord “transvrouw” kennen de heren overigens wel, want ze gebruiken het in de eerste zin van het stuk. Maar dan wel met “zogeheten” ervoor. De zogeheten journalisten weten eigenlijk wel hoe het hoort, maar hebben toch wat weerstand tegen dat politiek correcte gedoe waarbij je mensen met respect behandelt.
Mochten de heren zelfs sekswerkers met enige mate van respect willen bejegenen, dan zouden ze eens gek kunnen doen en ook de term “prostituee” kunnen droppen, omdat dit woord per definitie een passieve betekenis heeft (geprostitueerde) en dus een gebrek aan zelfbeschikking suggereert. “Sekswerker” is een goed alternatief.
Geweld
Vervolgens maakt het stuk duidelijk dat Bianca met buitensporig veel geweld om het leven is gebracht. Een buurtbewoner zag bloedvegen op de muur en de dader liet een lang bloedspoor achter in de buurt. Heel eventjes blijft de minachting achterwege. Zoveel geweld, dat verdient zelfs een transvrouw niet [/sarcasme].
Extreem geweld tegen transvrouwen die sekswerk doen, is helaas niet ongebruikelijk. Mannen geilen op het idee van seks met een transvrouw en worden vervolgens achteraf gewelddadig omdat ze het idee niet kunnen verkroppen dat ze seks hebben gehad met iemand ‘die eigenlijk een man is’ (hun beleving, niet de werkelijkheid). De transvrouw moet die geïnternaliseerde extreme homohaat vervolgens met de dood bekopen.
Schuld
Berrie en Eric doen in de rest van het stuk hun uiterste best om tenminste een deel van de schuld bij het slachtoffer neer te leggen, haar nog verder te ontmenselijken en de mogelijke gedachtegang van de dader te legitimeren naar de lezers toe. Ze noemen Bianca “een man met vrouwelijke kenmerken”. Ze maken duidelijk dat Bianca mogelijk niet helemaal eerlijk was over haar leeftijd (altijd een goede reden om iemand een kopje kleiner te maken, nietwaar?). Ze vertellen ons dat het bij transsekswerkers “in vrijwel alle gevallen om mannen gaat die er door operaties en laserbehandelingen op en top uitzien als een vrouw, maar die hun mannelijk geslachtsdeel hebben behouden”. Hebben de heren hier onderzoek naar verricht en zo ja, met wat voor onderzoeksmethode anders dan het raadplegen van de eigen vooroordelen? De suggestie wordt gewekt dat de klant wellicht in de veronderstelling verkeerde van doen te hebben met een ‘echte vrouw’ en dat hij werd ‘belazerd’ door Bianca.
Berrie en Eric, ik heb nieuws voor jullie. Transvrouwen die sekswerk doen, adverteren met het feit dat ze trans zijn. Daar is namelijk een markt voor. Porno met transvrouwen die een penis hebben is extreem populair en de meeste kijkers ervan zijn mannen die zichzelf als heteroseksueel omschrijven. Transvrouwen die sekswerk doen, lopen een onevenredig grote kans het slachtoffer te worden van extreem geweld door klanten. Denken jullie werkelijk dat een transvrouw die sekswerker is bij wijze van verrassing haar penis uit haar broek haalt…?
Dit nog even afgezien van de vraag hoe jullie eigenlijk weten wat Bianca tussen haar benen had en waarom dat jullie zaak zou zijn. We hebben het hier over iemand die net op afschuwelijke wijze om het leven is gebracht. In welke werkelijkheid is het dan acceptabel om het over de geslachtsdelen van de overledene te gaan hebben…? Zouden jullie je eigen stuk nog eens willen lezen en je daarbij willen verplaatsen in een van Bianca’s nabestaanden?
Riooljournalistiek
Er is met dit stuk zo verschrikkelijk veel mis dat ik het volstrekt onbegrijpelijk vind dat er niets is aangepast na reacties van onder andere Mounir Samuel, diverse andere transactivisten en – aan een van de comments op de site van De Gelderlander te zien – ook vaste lezers die niet zitten te wachten op dit soort walgelijke riooljournalistiek.
Beste redactie van De Gelderlander, haal dit vod in vredesnaam van jullie site af, voor Bianca en voor alle andere transmensen die niets meer van de maatschappij vragen dan als mens te worden behandeld. En Berrie en Eric: houd het voortaan maar bij stukjes over containerbrandjes, of onderwijs jezelf en leer begrijpen waarom heel erg veel mensen terecht heel erg boos zijn over dit stuk.
Petra de Jong
Ik ben geen expert in kritiek op kapitalisme. Desondanks het komt er op neer dat wij jij en ik en ook die ” Bianca ” die ik niet kende niks anders overblijft dan onze arbeid verkopen op een markt die geen markt is omdat eigendom met name fabrieken in handen van een kleine minderheid is waar bij die minderheid bepaalt op welke voorwaarden we onze arbeid verkopen waarbij er kunstmatig schaarste word gemaakt namelijk schaarste aan betaald werk een ” eeuwige arbeids reserve ” waar bij er een vecht toestand word gemaakt en we degenen die onze arbeid moeten verkopen tegen over elkaar worden geplaatst in een concurrentie strijd om een baantje. Uitbuiting van arbeiders is het gevolg van het totaal ontbreken van zeggenschap door ons over onze arbeid de arbeidsomstandigheden enzv. Daar bij het verhaal over ” meerwaarde ” we moeten doorwerken voor de winst van de eigenaren aandeelhouders ook als er al voldoende is verdient voor ieder . Tegenwoordig hebben ook kleine bazen / eigenaren de babbel dat ze ” risico nemen ” en daarom recht hebben op meer dan de arbeider. Wat dat inhoud kunnen we zien aan een grotendeels vernietigde natuur die er ook alleen maar is om uitgebuit te worden volgens de bazen. Arbeid word als voornaamste kosten factor gezien door kapitalisten een die moet worden uitgeschakeld door technologie automatisering robotisering tegenwoordig.
Wat voor een arbeidsverhouding is er tussen prostituee en ” klant “. De prostituee als kleine ondernemer die een dienst levert en de klant die een dienst afneemt ? Hoe zit dat met een kritiek van uit anti kapitalisme vraag ik me af. Wat zou de positie zijn van een prostituee in een systeem waar kapitalisme is afgeschaft. Daar bij denk ik aan een opmerking onder armoezaaiers vrouwen die tegen elkaar opmerken we hebben altijd nog ons ” geldmakertje ” waar bij ze hun geslachtsdeel bedoelen. Dat die klanten merendeels mannen zijn moet toch ook te denken geven namelijk paternalisme. Mannen zien alleen zien als geilaards eendimensionaal past voor mij niet binnen een anti kapitalistische kritiek. Mannen hoeven niet naar een hoer te gaan zo is het dan ook weer ze zijn in dat opzicht geen slachtoffer van een onmenselijk maatschappij systeem er is een keuze.
Prostitutie is denk ik een gevolg van armoede gebrek aan keuzes een maatschappij systeem dat ons dwingt onze arbeid te verkopen en als er beslist word door eigenaren bazen dat we ” overbodig ” zijn dan kunnen we creperen . Wat is de ” markt ” voor een lelijke oude vrouw of man die zich gedwongen ziet tot prostitutie ? Ik bedoel maar.
Een situatie waar bij prostituees minder RISICO lopen verandert niks aan de zwakke positie van de hoer. Tsja zo werd en word een sex werker gezien . De ” emancipatie ” van hoer tot sex werker vind ik een leugen. Het blijft een afschuwelijke gevaarlijke bezigheid zo als een arbeider die gedwongen is tot werken met gevaarlijke stoffen bij gebrek aan zeggenschap over het eigen leven. Strijd om de positie van vrouwen te versterken vrouwen die het grootste deel van de prostitutie uitmaken is zeker deel van anti kapitalisme. ” Sex werk ” draagt niet bij aan een sterkere positie voor vrouwen denk ik . Het beeld van vrouwen en ” vrouwelijkheid ” moet veranderen dat is een deel van de anti kapitalistische strijd vind ik.
https://www.youtube.com/watch?v=gxlt-j_7MK4
@Raymond
Je schrijft:
Bovenstaande dicht weinig ‘agency’ (ik kan hiervoor maar nooit het perfecte Nederlandse woord vinden, maar laten we het op ‘zelfbeschikking(srecht) / autonomie’ houden) toe aan sekswerkers. Beleid gericht op het veiliger maken van sekswerk heeft nogal eens als uitgangspunt dat sekswerkers per definitie slachtoffers zijn en ‘gered’ moeten worden. Ook dát is een leugen. Als het gaat om wat er binnen de huidige maatschappelijke werkelijkheid (zo lang we het kapitalisme nog niet verslagen hebben zeg maar 😉 ) moet gebeuren op het gebied van sekswerk, luister ik het liefst naar de mensen om wie het gaat.
Zelfbeschikkingsrecht is uiterst belangrijk zeker maar niet ten koste van alles. Maar je wilt het toch zelf je hebt toch het laatste woord ? Problematisch vind ik dat het kan misbruikt worden dat zelfbeschikkingsrecht. Zeker het gaat niet alleen om ” slachtoffers “. Daar bij het beeld van de niet te hervormen hoer die niet onder de indruk is van een al dan niet goedbedoelde hoogdravende toespraak en ook niet onder de indruk van een harde confrontatie met het mensonterende leven dat ze lijd. Zo als in het fragment uit de film Libertarias waar van link in eerdere reactie. Het oudste beroep vd wereld ? Onzin. Zo iemand kan mogelijk na lang deprogrammeren tot iets anders worden bewogen dan prostitutie. Zo als bij een sekte lid. Daar bij wek ik de indruk dat het bij niet te hervormen prostituees om psychiatrische types gaat . Nee niet altijd. Ook niet altijd om vrouwen die al als kind werden misbruikt en het ” normaal ” zijn gaan vinden. Dan de vrouwen die alleen voor het geld zeggen te gaan waar bij termen als uitpezen uit een grauw verleden opdoemen. De mannelijke klant zo veel mogelijk geld laten betalen voor zo weinig mogelijk. Die man verdient niet beter ? In ieder geval is zo ’n prostituee meer crimineel dan iemand die gewoon maar een dienst levert vind ik.
Wat wel het geval is in het Westen van de wereld al vele eeuwen lang is het patriarchaat dat het vrouwen vrijwel onmogelijk maakte een zelfstandig leven te lijden vaak bleef alleen prostitutie. Ook het fenomeen dat vrouwen beschikbaar moeten zijn al dan niet voor geld . Ik vind afgezien van vrouwen en mannen die zich prostitueren hun ” klanten ” het allerlelijkste gezicht van de mensheid laten zien. Ik ben zelf geen ” hoerenloper ” zo als dat heet.
Prostitutie is te normaal het misbruik van mede mensen te normaal. Ik vraag me werkelijk af wat daar aan te doen is zonder keihard geweld ook die zelfbeschikking keihard geweld aan doen. Daar mee bedoel ik niet alleen de ” slechte vrouw ” aanpakken dat is wel duidelijk denk ik. Er is niet zo iets als een slechte vrouw wel berekende types die denk ik zelf niet eens uit de broek gaan maar daar hun verstandelijk beperkte buurt genote voor misbruiken als vrouwelijke pooier. Een andere beleving en invulling van seksualiteit zal mogelijk ook wat helpen . Dat daar bij een maatschappij verandering nodig is lijkt me wel. Je lijkt me een praktisch iemand De Jong zo lang die betere wereld er niet is moet er ook wat gebeuren. Zelf denk ik daar bij aan het die ” klanten ” zo moeilijk maken dat ze niet eens meer aan een prostituee durven denken. Wanneer is er voor het laatst een actie geweest bijv. op de Wallen in Amsterdam gericht tegen de ” klanten ” ? Als er wat gebeurd dan is het de politie die ” illegale ” prostituees oppakt en een grote actie is daar ook zelden denk ik. Dat zegt op zich al heel veel. De sex industrie gaat voor blijkbaar. Pandjes bazen aanpakken op de Wallen is mislukt. Legalisatie heeft niks opgelost. Er gaat gewoon te veel geld in om. Belangenbehartiging is vrijwel zinloos als je dat uit het oog verliest. Maar de georganiseerde misdaad aanpakken ? Dan kom je ook in het vaarwater van een corrupte gevestigde orde vaak twee paar handen op een buik denk ik. Tot slot verandering zo als ” veiligheid verbeteren ” kan niet zonder een zeer sterke overtuiging in sociaal maatschappelijke Revolutie als uitgangspunt denk ik.
Dan sta je al op voorsprong op beroepscriminelen en hun lage klantjes. Ja dan vind je dat je gelijk hebt en als er dan word geroepen je denkt dat je moreel superieur bent en je hebt ze achter de ellebogen dan is er maar een antwoord mogelijk ja ik ben moreel superieur en ik ben alleen verantwoording schuldig aan een aantal kameraden en niet aan lage hoerenlopers en cs.
https://www.youtube.com/watch?v=z8Oma_yvMh8 Ik raad aan de reacties te lezen op deze BBC docu serie aflevering over prostituees niet een heeft een politieke benadering en al helemaal niet van uit een Revolutionaire Anarchistische stroming. In de reacties alleen maar wat ze zelf zien en overwegen van uit hun beperkte overwegingen. Zo komt de Revolutie niet nader bij. Ze zullen zelf op zoek moeten naar die Anarchistische Revolutie en dat gaat te langzaam volgens mij om het voorzichtig te stellen.
Sorry, Raymond, ik kan ook na drie keer lezen niet goed begrijpen wat je nu eigenlijk wilt zeggen. Maar het lijkt er sterk op dat jij voor anderen wilt bepalen wat ze wel en niet kunnen doen, en zelfs wil “deprogrammeren” om ze tot ander werk aan te zetten? En je criterium om standpunten te beoordelen is of ze een revolutie dichterbij brengen kunnen brengen? Ga je ook zo tekeer tegen andere vormen van loonarbeid, of zijn deze tirades voorbehouden aan sekswerkers?
Wat heeft die “Anarchistische Revolutie” van jou nou te maken met het stuk van Petra over Bianca? Het zou fijn zijn als je je zou kunnen beperken tot het onderwerp van het artikel, dat gaat over de moord op een transvrouw die sekswerk doet en de nare reacties daarop die zich centreren op haar leven, op haar keuzen, in plaats van op de moordenaar en op de samenleving die transhaat genereert. Feitelijk doe je niet anders dan die journalisten: haar keuzen te discussie stellen in plaats van de samenleving, voor zover ik je bijdragen kan begrijpen tenminste.
Ik zie geen wezenlijk verschil tussen ‘sexwerk’, werken aan de lopende band of in een callcenter. In alle drie de gevallen gaat de pooier voorbij aan het hogere wezen van de mens en misbruikt ‘m alleen voor zijn lichaam of zijn hersenkunstjes. Werk waarbij iemand echt op zijn talenten wordt aangesproken vind ik wat anders.
Helemaal met Raymonds eerste betoog eens