Rijksmuseum misleidt bijna honderdduizend bezoekers met tentoonstelling Goede Hoop
Middels deze brief uiten wij onze onvrede over “Goede Hoop, Zuid-Afrika en Nederland vanaf 1600”, de huidige tentoonstelling in het Rijksmuseum. De keuze om door een wit gekleurde lens de koloniale geschiedenis te vertellen, reproduceert een bijzonder schadelijke vorm van selectief geheugenverlies. Was er echt waarde toegekend aan perspectieven van mensen voor wie deze lens niet aanvaardbaar is, omdat zij in het verleden én het heden te maken hebben met de effecten van kolonialisme, dan had uw museum zich kunnen tonen als het instituut dat zij zegt te zijn, en waren de volgende fouten waarschijnlijk vermeden. De lijst van beledigingen en inaccurate verbeeldingen van het verleden in deze tentoonstelling omhelst (maar is niet beperkt tot) de volgende zaken: – Het ontbreken van de erkenning dat kolonisatie zowel een historische misdaad is, als ook een gewelddadig proces waarvan de consequenties nog altijd doorwerken in het heden. De tentoonstelling mist hierdoor de kans om de bezoeker te wijzen op de specifieke verantwoordelijkheid die wij allen dragen ten overstaan van dit onrechtvaardige heden. – Het ontbreken van een heldere uiteenzetting van de rol die Nederland speelde in de systematische onderwerping en uitbuiting van de mensen in Zuid-Afrika: de kolonisatie die er plaatsvond. Om voor eens en altijd de populaire misvatting weg te nemen dat er sprake was van een “waterverversingsstation”. – De bijna volledige afwezigheid van het werk van zwarte en niet-zwarte kunstenaars en schrijvers van kleur uit Zuid-Afrika en Nederland.
58 mensen onder wie hoogleraren, historici en kunstenaars in Open brief aan het Rijksmuseum (Oneworld)