Praatjesmaker: Wij migranten moeten agressiever worden
Het is genoeg geweest met de stilte. Er moet een eind komen aan de tsunami van racisme die we over ons heen krijgen. En daar is maar één oplossing voor: we moeten agressiever worden.
Het is niet vreemd dat we elk moment het racisme voelen, aanraken, zien, horen. Dat virus is de afgelopen honderden jaren gegroeid en heeft zich tot diep in de aderen verspreid. Zo diep dat men het zelf niet eens meer herkent.
Maar wij merken wel degelijk dat het overal aanwezig is. In de onderbuik van de sollicitatiecommissie, in hun afwijzing vanwege bullshit redenen, opmerkingen van je collega’s, op tv, radio, social media, in de neerbuigendheid als ze je Nederlands verbeteren terwijl ze zelf honderden fouten maken, in de ogen van je blanke buren, in de woorden van de politici, in de daden van een uitsmijter, in de keuzen van je leraren, in kinderfeesten, bij de politie. Overal geven ze ons het gevoel dat we er toch niet bij horen, dat we toch gasten zijn, dat we toch anders zijn.
De tijd van stil blijven, weglachen, opkroppen is voorbij. We moeten onze woede laten zien, schreeuwen van de daken, schreeuwen tegen ze dat ze racisten zijn.
We zeuren niet als we niet mee lachen om hun domme racistische grappen. Nee, er zijn geen belangrijkere dingen op aarde dan het bekritiseren van Zwarte Piet. Ja, we houden meer van het land waar onze roots zitten. Niemand bepaalt voor ons waar wij wel of niet om lachen, wat wij wel of niet belangrijk vinden, en waar wij wel of niet van houden. Dat bepalen wij zelf.
Het is genoeg geweest met de stilte. We moeten agressiever worden. Dat is de enige manier om een eind te maken aan racisme. Dit is de enige manier om zowel ons eigen minderwaardigheidsgevoel als het meerderwaardigheidsgevoel van de ander te vernietigen. En natuurlijk vinden wij dat niemand meer- of minderwaardig is dan anderen. Maar objectief gezien is onze waarde in deze samenleving minder: wij worden afgewezen bij een sollicitatie, ook al zijn onze kwaliteiten beter dan die van de ander, wij worden veel vaker aangehouden door de politie puur vanwege ons uiterlijk, en vul deze lijst maar aan.
En omdat de verschrikking van racisme overal aanwezig is, moeten we het overal van los rukken. Niet denken dat het de sfeer op dat moment zal verpesten of dat we ons zullen isoleren. Voor ons is die sfeer allang verpest en erbij horen doen we toch niet. Of we nou vijf meter achter ze moeten lopen of tien meter, wat maakt het uit. Wij gaan ervoor om naast elkaar te lopen. Dus we gaan tegen ze schreeuwen, we slaan met de vuist op tafel, we schudden ze wakker. We gaan dat individueel doen op werk, op school, op straat, we gaan dat samen doen als witte bobo’s onze slavernijherdenking verpesten, tijdens de intocht van Sinterklaas, op elke gelegenheid waar het racisme van afdruipt. Vanaf nu moeten we ze nooit meer met rust laten, de eeuwenlange onderdrukking moet als een boemerang terugkeren, ze moeten last van ons hebben totdat er geen gram racisme over is.
Dus doe mee. Word agressief tegen racisme. Zonder jou zijn we met één te weinig.
Emek Egeli
Ik weet niet of agressie werkt tegen stupiditeit eigenlijk.
Beste Emek Egeli,
Even een paar kanttekeningen:
Oproepen tot agressie? lijkt me niet wenselijk en zal je zaak zeker geen goed doen.
Praten over racisme en dan zo een uitspraak doen: “witte bobo’s” ???
Buiten Nederland word je keihard gediscrimineerd. Ik heb als blanke in de caribean en Suriname gewoond en gewerkt.
Voordat ik daarheen ging had ik niets met discriminatie, ik deed er niet aan en ik vond het dom, dat is tot op vandaag nog steeds niet veranderd. Maar ik heb wel persoonlijk ervaren dat ik als blanke gediscrimineerd werd in alle bovengenoemde landen en niet zo een beetje.
Conclusie: discriminatie is een thema voor domme mensen die denken dat je mensen kunt hersenspoelen.
Mensen zijn nu eenmaal selectief, dat kan ook gewoon niet anders, al was het maar om verschil in cultuur.
Je kunt je er wel druk om maken en jezelf vergiftigen en verbitteren maar je droomt over een gelijkheid die alleen maar sociaal wenselijk(e) antwoorden op gaat leveren.
We hebben allemaal, ook jij met je opmerking “witte bobo’s” geleerd selectief te zijn en alles in vakjes te plaatsen.
Wat ik je wil meegeven: In Thailand kun je geen zonnecrème zonder whitner kopen, want hoe donkerder je bent hoe meer je op een arbeider lijkt …… Ik weet wel waar ik mijn vrienden zoek…..
Gek ik merk er niks van en hoe zou dat toch komen ik woon hier in de EU en ben buitenlander hier.
Dank dat het toch te maken heeft met je eigen aanpassen. Ik maak hier de vrouwen niet uit als hoer of dergelijke en heb vele vrienden hier en voel me goed in me vel zitten.
Een argument dat je vaak terug hoort komen, ook in de hele zwarte piet discussie is: jullie maken zelf het onderscheid. Dat zie ik in de reactie hierboven ook over “witte bobo’s”. Als je de bestaande verschillen in positie in de maatschappij benoemt zou je je zelf schuldig maken aan racisme?
Want ja er zijn bij de slavernij herdenking witte bobo’s. Bobo’s die niet toevallig wit zijn, omdat de machtsposities vrijwel geheel worden ingevuld door witte mensen. En die bobo’s houden dan een gezapig verhaal over hoe erg het was die slavernij (maar bieden zeker geen excuses aan namens de regering, want dan zouden er claims kunnen volgen), en houden de hekele onderwerpen buiten de praatjes. Gelukkig waren er dit jaar zwarte activisten die daarop ingrepen, zie: http://www.doorbraak.eu/verstoring-slavernijherdenking-door-witte-hotemetoten-niet-langer-gepikt/
Het is ook opvallend dat de schrijver hierboven gelijk refereert aan discriminatie die hij/zij zou hebben meegemaakt als wit persoon. Maar de posities van witten en zwarten verschillen heel erg van elkaar, ook in andere werelddelen hebben witte mensen nog steeds veel meer te zeggen dan zwarte mensen, lichtheid van huid wordt in de dominante cultuur vaak als schoonheidsideaal gezien (zoals hierboven ook beschreven), in de beeldvorming worden niet witte mensen nog steeds meerendeels afgeschilderd als dommer, primitiever, etc. Hoe naar de individuele ervaringen van witte mensen ook zijn (en ja ik ben ook wit), het is niet te vergelijken met het structurele racisme waar niet witte mensen mee te maken hebben. Ingebakken in alle structuren van de maatschappij.
De verschillen in positie moeten dus juist wel benoemd worden, om te kunnen beschrijven hoe racisme werkt. En dus te benoemen wie degenen zijn die de status quo graag willen behouden. We moeten met z’n allen zorgen dat die verschillen verdwijnen, maar met “netjes vragen” of “polderen” zal dat niet gebeuren, het moet geëist worden, met de vuist op tafel.
Beste emigrant, met witte bobo’s wordt hier Verdonk en andere witte politici bedoeld. Ik weet niet beter dan dat zij bobo’s worden genoemd, en dat ze wit zijn.
In je reactie lees ik: “racisme is er eenmaal, overal, dus doe niet moeilijk”. Op het moment dat we zeggen dat het overal aanwezig is moeten we de machtsverhoudingen die in onze wereld bestaan niet vergeten. En in onze wereld heeft nog steeds wit de macht over zwart, de man over de vrouw, hetero over homo, baas over arbeider. Vindt discriminatie andersom dan niet plaats? Natuurlijk wel. Maar het vindt plaats binnen deze machtsverhoudingen.
Racisme is er, daar zijn we het over eens. Alleen, ik accepteer het niet. Net zoals ik de bovengenoemde andere drie machtsverhoudingen niet accepteer. En ik kies voor de weg om me er tegen te verzetten, door het overal waar ik het tegenkom individueel of collectief te benoemen, en op een agressieve manier duidelijk te maken dat ik het niet accepteer.
Sinds discriminatie als gereedschap van de kapitalisten, nu zij officieel geen kolonialisten meer mogen worden genoemd, als gereedschap minder in zwang is geraakt, niet in het minst door de algemenere gebruikmaking van gelijkheid als gereedschap, want discriminatie is in marxistische termen agressie van kapitalisten tegen mensen in loondienst.
Discriminatie dat het gereedschap van fascisten is, die in dienst van en als het gereedschap van de kapitalisten dient, want ik heb nooit meer de kapitalist zelf openlijk voor discriminatie zien pleiten, sinds hij van kolonialist en kapitalist tot neoliberal(ist) is herdoopt.
Tegen fascisten mag best tot agressie worden opgeroepen maar vergeet nooit wie de ware vijand is.
Ieder mens die in dienst van de kapitalisten is.
Het wordt hier allemaal mooier onder woorden gebracht dan ik zou kunnen maar het mist de ware toedracht.
In mijn timmergereedschapskist zit geen discriminatie. Naast beitels schaven en zagen zit daar gelijkheid in. Het gereedschap in mijn gereedschapskist snijdt hout, maar als Sjuul de timmerman sta ik er ondertussen helemaal alleen voor. Discriminatie? Vertel mij wat. Zit standaard vereist in een kapitalistengereedschapskist in hetzelfde vakje bij opinievorming en propaganda.
Praatjesmakers en fascisten zijn loten van dezelfde ent. Wat die ent in de authentieke stam van de klassenstrijd heeft geënt is voor mij geen raadsel. Mijn gereedschap moet hout blijven snijden want een timmerman met bot gereedschap is een praatjesmaker.
Beste Juul, zoals wel vaker begrijp ik niet erg veel van je bijdrage. Maar zeg je nu dat onze columnist een soort fascist is?
En deze passage vind ik ook raar:
Iedere mens in dienst van de kapitalisten is de ware vijand? Dan blijven er weinig vrienden over. Ik zal het maar als een schrijffout beschouwen…
In timmermanstermen heet dat een afschrijffout. Wat het niet is.
“Sinds discriminatie als gereedschap van de kapitalisten, nu zij officieel geen kolonialisten meer mogen worden genoemd, als gereedschap minder in zwang is geraakt, niet in het minst door de algemenere gebruikmaking van gelijkheid als gereedschap, want discriminatie is in marxistische termen agressie van kapitalisten tegen mensen in loondienst.”
Voor mij mag iemand zinnen van hele bladzijden maken, maar laat hem dan niet ontsporen. We zien een temporele bijzin, die onderbroken en geflankeerd wordt door daarvan weer afhankelijke bijzinnen, maar de hoofdzin ontbreekt. Daardoor krijgen Eric, ik en anderen leesproblemen.
lol
als ik zo es tussen de regels van sjuuls schrijfbrij doorlees begrijp ik dat ie wil zeggen dat het kapitalisme de kern vormt van alle misstanden waar hier apart tegen gestreden word. ik krijg dan wel de indruk dat ie daarmee de deelstrijdjes waar men zich hier dan mee bezighoud toch teveel van hun eigen specifieke belang ontdoet. maargoed sjuul, als jij een goeie manier weet wat zoden aan de dijk legt om het kapitalistische geheel aan te pakken, laat maar horen, en anders moet je niet af gaan zitten geven op mensen die strijden in de marge met hun deelbelangetjes, want die doen tenminste iets wat iig een grotere haalbaarheid heeft. vele kleintjes maken ook een grote, dus als al die kleine strijdjes gewonnen zijn is ook de grote strijd, die tegen het kapitalisme, gewonnen.
nb; probeer es wat begrijpelijker taalgebruik, vooropgesteld dat je wil dat je boodschap overkomt, anders heeft het niet zoveel zin dat je wat zegt.
De auteur brengt aantal belangrijke zaken hier ter sprake die door iedereen die discriminatie/xenofobie ooit ervaren heeft meteen worden erkend:
“wij worden afgewezen bij een sollicitatie, ook al zijn onze kwaliteiten beter dan die van de ander, ..” en
“Voor ons is die sfeer allang verpest en erbij horen doen we toch niet. ”
Er is geen sprake van acceptatie. Het is nooit goed.
Heel belangrijk erbij te melden is dat zodra de (vanzelfsprekende omdat met de paplepel ingegoten) discriminatie/xenofobie ter sprake worden gebracht (autochtoon) men gaat verdedigen aan elkaar plakken en kleven in een etnisch bepaald reflex om de native xenofobie te doen bagatelliseren, verdedigen en goedpraten.
Mijn ervaring van lange jaren onderzoek van dit probleem heeft tot de eenduidige conclusie geleid dat in eerste instantie de “pesters” (probeer ik even nu dit woord in plaats van xenofoben/racisten) meteen aan elkaar verdedigend gaan klonteren en proberen tevens te bewijzen dat de slachtoffer eigenlijk allemaal zelf schuldig zijn aan wat ze over zichzelf hebben ingeroepen. Dit is typisch uiting van een overblijfsel van de slavernij tijden waarbij de Masters altijd gelijk hadden en de slaven dus nooit. Het is een typisch cultureel verschijnsel van de landen die ooit de slavernij hebben ingevoerd.
De volgende stap is dat xenofoben proberen de critici van deze discriminatie/xenofobie probleem altijd te gaan isoleren om vervolgens te mogen zeggen – “zie je wel, jij ben de enige die dit ervaart, dus het bestaat niet”.
Polderen, verdragen, inwendig opkropen helpt inderdaad helemaal niet. Tegen etnische pesterij helpt niet om de zaak te verzwijgen, tegen geen enkele pesterij zou het van enige hulp zijn om de zaak te doen verzwijgen.
Het moet hardop gezegd worden, geschreeuwd – indien nodig zodat dovemansoren gaan van het geluid barsten.
Vooral omdat de regering zelf in een spastisch-etnisch reflex helemaal niets tegen deze algemene schending van de mensen rechten doet.
Hallo Cihal,
Weet je, discriminatie en dus ook racisme, is denkwijze (en discussie) voor mensen die niet het vermogen hebben om dieper als de oppervlakte te gaan. Wil je die gaan overtuigen dat ze fout bezig zijn? Dommigheid is de gesel van de mensheid!
Vooral dat laatste zou ik zeker niet onderschatten. En daar is deze Angelsaksische maatschappij mede schuldig aan.
Zo zouden we,volgens mij ,we ons niet druk moeten maken om de “zwarte pieten” discussie maar eens een paar stapjes hoger moeten kijken. Hoe komt het bijvoorbeeld dat dit soort geluiden nu ineens zo actueel zijn? Zou het iets met armoede en bijbehorende zaken, te maken kunnen hebben? Deze discussies vallen volgens mij onder de noemer “brood en spelen” en raken de kern van het probleem niet. Verdeel en heers, lijkt er meer op.
Calculeer in dat je tegengewerkt wordt door dommigheid en dus o.a. discriminatie want het gaat steeds minder om wie je bent maar wat je bent. Als je dat wilt veranderen dan zul je hoger op de ladder de vraag moeten stellen wat nou zaligmakend is: hebben of zijn? En dan komt de boosdoener het Angelsaksische management systeem weer in beeld wat door de overheid naar beneden word getrapt met alle bijwerkingen van dien.
sorry dude, maar als je toch met bevolkingsgroepen wil gaan smijten, wees dan correct en noem voor dat typische denksysteem van discriminatie en racisme waar je op doelt dan de joden, en niet de angelsaksen, want dat denksysteem waar je het over hebt komt bij de joden vandaan, lees de talmud er maar op na. ik, en vele blanken hier zijn van angelsaksische oorsprong, en ik wens niet vanwege dat gegeven neergezet te worden als racist of wat ook, ik wil afgerekend worden op mijn eigen individuele instelling, en dat zullen een goed aantal individuele tegenwoordige joden waarschijnlijk ook zo voelen. over verdeel en heers gesproken zeg, pff… eigenlijk bewijs je met je manier van uitlaten dat dat denken gewoon in iedereen zit en van alle tijden is. het kwaad moet bestreden worden, en niet zozeer bevolkingsgroepen omdat een aantal ervan het bezigen, want dan doe je niks anders dan mensen tegen elkaar opzetten, precies waar je anderen van beschuldigd. je stemt me droevig, het blijkt, er valt nog een hoop te educeren vooraleer we kans maken de problemen met enig succes aan te pakken.
“wij worden afgewezen bij een sollicitatie, ook al zijn onze kwaliteiten beter dan die van de ander, ..” en
“Voor ons is die sfeer allang verpest en erbij horen doen we toch niet. ”
Geldt ook voor leeftijd, hoor. Ik zal nooit een overledene aanschrijven, maar veel jonkies schrijven gewoon de brief naar de overledene in plaats van de weduwe en schrijven ook nog doodleuk ‘uw ex-man’. Wij moesten het vroeger niet in ons hoofd halen, maar tegenwoordig boeit werkgevers het niet.
Klopt Vilseledd. Ook leeftijd is tegenwoordig een legitieme reden om iemand niet meer aan te nemen. Boven de 40 kun je het vergeten! En ook al zijn je kwaliteiten beter dan die van een ander, dat boeit de werkgevers niet. Onvoorstelbaar eigenlijk. Maar zo is het wel. En ben je dan net als ik ook nog vrouw en half-allochtoon. Tja dan is het nog hopelozer dan hopeloos. Ik sta zelf echt iedere keer perplex van al die discriminatie. En als dan Koningin Máxima op de televisie verschijnt is half Nederland idolaat. Hoe gek zijn we dan als maatschappij vraag ik me serieus af? Denken we nog wel na met zijn allen?
Het discriminatie probleem is een alomvattend sociaal-maatschappelijk gebeuren.
Men kan een hele lijst aan gediscrimineerde minderheden invullen waarbij een van de drastische voorbeelden van het nabije verleden zijn de joodse mensen die begin vorige eeuw op typisch (“komisch” door de etnische pesters toe bedoeld) manier afgeschilderd werden met trekjes die “het lachen” zouden moeten opwekken. Men lachte ze toen graag uit. Net als heden men lacht de Turken, Marokkanen, moslims, Polen, Roemenen, Bulgaren,Russen uit en ga zo maar door.
Er is geen eind aan te knoppen omdat het een doorlopend proces is waarbij de ene etnische minderheid de andere vervangt in deze typisch discriminatoire sociaal-maatschappelijk ritueel.
Daarom het verband dat Patricia Schor maakt is erg belangrijk en veel zeggend:
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/29337_overeenkomsten_tussen_zwarte_piet_en_antisemitisme/
Er heerst een maatschappelijke cultuur die door discriminatie (xenofobie) steeds gevoerd wordt waarbij de minderheden het onderspit moeten delven. Donkere mensen en buitenlanders zijn immers als (grappige) slaven bedoeld.
Men is verdomd zo ontzettend aan deze type denken gewend dat bijvoorbeeld de neoliberalen gelukt is om een hele Gezondheidszorg systeem op discriminatoir principe in de afgelopen paar jaren op te bouwen. Een systeem die in zijn kern hard discriminatief ingericht is onder de motto “Het moet allemaal minder kosten”.
Alsof dit moto voldoende is om te verklaren dat de Antidiscriminatie wetgeving ermee uitgeschakeld moet zijn.
Niets mis mee om de kosten te willen verlagen, doch institutioneel discrimineren is niet de juiste weg om dit doel te proberen bereiken. Institutioneel discrimineren is zeker de verkeerde weg.
Niets mis mee om aan de Regenboog Piet een andere, deze keer positieve invulling te mogen geven, ver van de gebruikelijke donker gekleurde aan de straatlampen hangende etnisch bepaalde discriminatie.