Prettige feestdagen
Er is weer veel gebeurd de afgelopen maand. De Nederlandse staat stond voor de rechter vanwege discriminerende maatregelen tegen mensen met een Iraanse achtergrond, in Kopenhagen werd een nutteloos klimaatakkoord gesloten, de FNV-top gaf haar verzet tegen een pensioensleeftijd van 67 jaar op, en treinen, trams en vliegtuigen lagen stil vanwege de sneeuw. Toch hadden mensen nog tijd om zich druk te maken over de echt cruciale ontwikkelingen in onze samenleving: over het kopvod van Sinterklaas, over kerstbomen en over de Kerstman.
Eigenlijk vind je amper nog mensen die Sinterklaas of kerstmis als serieuze of zelfs maar religieuze feesten bekijken. Veel vreten en spullen kopen, daar lijkt het vooral om te draaien. Maar als er zich een mogelijkheid voordoet om “buitenlanders”, “allochtonen” of moslims af te kraken, dan blijkt Nederland ineens diep gelovig. Het begon allemaal eind november 2009 met de mijter van Sinterklaas. De Amsterdamse gemeente had besloten om het kruis op zijn mijter te vervangen door de drie Amsterdamse Sint Andries-kruisjes (overigens ook christelijke symbolen). Blijkbaar om het niet-christelijke deel van de Amsterdamse bevolking niet voor het hoofd te stoten. Al snel bleek dat men de verandering maar beter niet had kunnen doorvoeren. Want waar het eerder niemand was opgevallen of er een kring of een krul op de mijter zat, werd het ontbrekende kruis nu ineens verheven tot een symbool van alles dat goed, fatsoenlijk en vooral Nederlands is. En in de Tweede Kamer riep men op tot het het behoud van een "typisch Nederlands feest als Sinterklaas“.
De pepernoten waren nog nauwelijks verteerd of we werden alweer opgeschrikt door de Haagse kerstboomrellen. De Haagse Hogeschool was bang dat moslimstudenten zouden schrikken van een kerstboom en om dat te voorkomen werden er in plaats van een boom gewoon wat lampjes opgehangen. Maar dat pikten de monoculturalisten in Den Haag niet. Weer werd de landelijke politiek erbij gehaald. Minister Plasterk moest uitleggen dat we helaas niet in Noord-Korea wonen en dat zijn macht dermate beperkt is dat hij de Hogeschool niet kan dwingen om een boom te kopen. Hoe graag hij dat ook zou willen. Jammer, anders hadden we misschien nog een referendum kunnen houden over de kleur en grootte van de kerstballen die er aan zo’n boom behoren te hangen.
En waar net de kerstboom nog symbool stond voor “de Nederlandse cultuur” of zoiets, werd vervolgens de Kerstman ontmaskerd als de grootste infiltrant in Nederland sinds de Tweede Wereldoorlog. Want de Kerstman is Amerikaans en als gevolg daarvan hoogstwaarschijnlijk Joods. En daar moeten we mee opletten. Stiekem is deze Amerikaan namelijk begonnen de plek van de oerhollandse Sinterklaas in te nemen. Daar kwam het extreem-rechtse groepje “Keuringsdienst van Normen en Waarden” achter, om vervolgens in Noordwijk actie te gaan voeren tegen de Kerstman. Gelukkig, want anders leven we straks in een land waar een dikke oude man in een rood pak rondloopt die ons cadeautjes brengt in plaats van een dikke oude man in een rood pak die… eh… nou, te ingewikkeld gedacht. Laten we het kort houden: Sinterklaas goed, Santa Claus slecht.
Nu is de vraag: wat is het ergst? Het feit dat mensen zo overtuigd zijn van de juistheid van hun eigen vooroordelen dat ze denken dat elke moslim die een boom met lichtjes erop tegenkomt, naar huis rent en een bom gaat bouwen? Of het feit dat mensen diezelfde boom met lichtjes vervolgens benoemen tot het ene absolute symbool van hun identiteit die bedreigd wordt door buitenlandse infiltranten? Ik heb nog nooit een zogenoemde “allochtoon” horen klagen over een kruisje of een kerstboom. Mensen klagen terecht over racistische politieagenten, whites-only uitzendbureaus en belachelijke inburgeringsprogramma's. Maar ja, dat zijn “gevoelige onderwerpen”, dus daar gaan we maar niet over praten. Liever houden we ons bezig met kerstbomen, kruisjes en dikke mannen met cadeautjes. Want ja, Nederland is een tolerant land en kerst het feest van de liefde. Toch?
Gregor Eglitz