Waarom Zwarte Piet ook over Hindostanen gaat
Veel mensen denken dat de voorouders van Hindostanen als contractarbeiders naar Suriname zijn gekomen. Het is een misleidende term die de realiteit van onze geschiedenis verhult. Onze voorouders zijn door bedrog en misleiding in India terecht gekomen in Suriname. Waar zij dachten naar het paradijs te gaan, kwamen ze in plaats daarvan terecht in een hel van dwangarbeid op de plantages. Hoewel ze in tegenstelling tot de tot slaaf gemaakten geen eigendom waren van de kolonisator, leefden ze in hetzelfde systeem van onderdrukking. Zij werden de vervangende krachten van de tot slaaf gemaakten die uit Afrika waren gekidnapt. Het waren dezelfde plantages waar de voormalig tot slaaf gemaakten tot arbeid gedwongen werden. Het was dezelfde meester die hen strafte als het werk niet naar wens werd gedaan. Het waren dezelfde zweepslagen die onze voorouders ondergingen als ze werk weigerden. En net als de tot slaaf gemaakten, kwamen ook onze voorouders in opstand tegen die onderdrukking en moesten ook onze voorouders die strijd met de dood bekopen (…) Racisme betekent echter systematische uitsluiting op basis van huidskleur gekoppeld aan superioriteit van wit en inferioriteit van niet-wit. Er is geen politieapparaat van Hindostanen of Afro-Nederlanders dat systematisch blanke Nederlanders profileert, of zelfs vermoordt, zoals is gebeurd met Rishi Chandrikasingh en Mitch Henriquez. Er is geen Hindostaanse of Afro-Nederlandse arbeidsmarkt, waarin Hindostanen twee keer zoveel kans hebben op een baan dan blanke Nederlanders. En er is geen maatschappelijke discussie over Zwarte Piet of Holi, waarbij witte Nederlanders te horen krijgen dat hun mening er niet toe doet. Zowel bij de discussie over Zwarte Piet als Holi schuilen de tegenstanders achter een verhaal van witte onschuld. Waar trots op Zwarte Piet wordt geassocieerd met een onschuldig kinderfeest, wordt Holi in de zomer gepositioneerd als een daad van tolerantie en respect. Kritiek op deze framing wordt afgedaan als klagen en agressie, niet als een gerechtvaardigde strijd tegen uitsluiting en marginalisering.
Pravini Baboeram in Waarom Zwarte Piet ook over Hindostanen gaat (Sarnamihuis)